Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-10-2008, 20:07   #61
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

Medlem siden: May 2004
Meldinger: 2,109
MP Rating: 0% (0)
kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Barn med adferdsproblemer

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Nei, det er jo lite konsktruktivt, men om du også leser hva jeg skriver, leser jeg om å finne årsakssammenhenger for å jobbe fremover med edringer ifb "skyld", ikke "Mor har skylda"- varianten for å legge skylda over på noen og dermed bedrive svartmaling som er lite konstruktivt. Skyld kan beskrives og tolkes på mange måter og det burde frekomme klart av mitt innlegg hva jeg mener med å se på "skylda", altså finne årsakssammenhenger for deretter å jobbe fremover.
Jeg er enig med deg i at man må definere et problem før man kan løse det, altså.
Jeg har bare vært på så altfor mange møter som koker bort i at folk sitter og klandrer hverandre og ingen er særlig konstruktive. Ikke bare "mor har skylda", men også "ppt har ikke gjort", "skolen burde følge opp", "BUP gjør feil" osv.

Jeg har erfart at det fort kan bli kos med misnøye, ansvarsfraskrivelse og ingen fremgang.

Jeg for min del sørget da det kom frem at jeg ikke hadde skylda. For det betød at jeg ikke kunne fikse det. Bare jobbe for en best mulig tilrettelegging. Men hadde noen sagt at "Det er din skyld fordi du gjør sånn og slik", så ville jeg ha vært lykkelig den gangen. Da ville det jo bare vært å endre på det og så var det ikke noe galt med barnet mitt allikevel. Istedet kom sorgen over å være i "Holland".

Når det er sagt; jeg tror man må være forsiktig med å konkludere med at det ene har skyld i det andre. For jeg tror at det å leve i en uholdbar situasjon der man ikke mestrer og der man kanskje mister all selvtillit som foreldre, gjør noe med en. Jeg tror at problemet kan bli selvforsterkende.
Gammel 19-10-2008, 20:10   #62
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Høns Vis post
Dette er en godt kjent vandrehistorie, så tviler på sannhetsgehalten i den.
Jepp.
Første gangen jeg hørte den var det en kjærestes bror som fortalte den. Det var i 1990/1991.
Gammel 19-10-2008, 20:12   #63
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av iver`s mamma Vis post
etter å ha lest noen av svarene her ,må jeg bare spørre: er det atferdsproblemer, som i dårlig oppførsel du mener?
eller diagnoser?

mitt svar i sted, gjaldt de barna som rett og slett oppfører seg dårlig..
at barn får en diagnose vil jeg overhodet ikke gi noen "skylda" for..
Samtidig så er det jo også viktig å ikke automatisk tro at ikke noen foreldre til barn med en diagnose kan gjøre feil.

Et problem som kan være med f.eks. ADHD er jo at det er like arvelig som kroppshøyde. Altså har man kanskje et barn som trenger ekstra tydelige grenser, ekstra tålmodighet osv. Og en forelder som selv har ADHD og sliter på disse områdene.

Derfor er det så viktig at foreldre som kjenner seg igjen i problematikken får utredning og hjelp selv. Da kan de nemlig bli en kjemperessurs for barnet istedet. En som mestrer problematikken og samtidig vet veldig godt hvordan det er å ha ADHD.
Gammel 19-10-2008, 20:39   #64
Medlem

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 101
stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.

Kie: Hvordan er de metodene som andre kan reagere på?
stjerneskinn er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-10-2008, 22:01   #65
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

Time out er vel den som trigger mest reaksjoner. Særlig når man skal gjøre det utenfor hjemmet.

En annen ting mange kicker på er belønningssystemet. Altså at man støvsuger hverdagen for absolutt alle goder barnet har. Alt fra barne-tv til bollebaking osv. Og så må barnet tjene poeng som kan brukes til å kjøpe goder.

I tillegg så ble nok jeg oppfattet som kommanderende, hard og kanskje også litt bitchy. Vi mødrene på kurset fikk nemlig litt ekstra oppmerksomhet i forhold til dette med å ikke pakke inn meldingene til barnet i bomull. Og tydelige kvinner blir jo gjerne sett på som litt bitchy.

Allikevel. Det var verdt det. Man jobber intenst med å bygge opp ungens selvfølelse også. Og resultatet ble barn som stortrives, som begynte å få venner og som lærere var imponert over fremgangen til. På alle måter. Men prøv å si det til en valideringsfanatiker, da.

Sist endret av kie; 19-10-2008 kl 23:06.
kie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-10-2008, 09:16   #66
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,419
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av kie Vis post
Jeg innbiller meg at "De utrolige årene" er inne på noe av det samme, men det går først og fremst på litt yngre barn. Barkley går på barn i den prepubertale fasen. Og da kan det bli litt tøffere, har jeg inntrykk av.
Ja, er nok noe i det. Opplegget er vel beregnet på barn fra 3-8 år, mener jeg å erindre.
Gammel 20-10-2008, 09:32   #67
Medlem

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 101
stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.stjerneskinn har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av kie Vis post
Time out er vel den som trigger mest reaksjoner. Særlig når man skal gjøre det utenfor hjemmet.

En annen ting mange kicker på er belønningssystemet. Altså at man støvsuger hverdagen for absolutt alle goder barnet har. Alt fra barne-tv til bollebaking osv. Og så må barnet tjene poeng som kan brukes til å kjøpe goder.

I tillegg så ble nok jeg oppfattet som kommanderende, hard og kanskje også litt bitchy. Vi mødrene på kurset fikk nemlig litt ekstra oppmerksomhet i forhold til dette med å ikke pakke inn meldingene til barnet i bomull. Og tydelige kvinner blir jo gjerne sett på som litt bitchy.

Allikevel. Det var verdt det. Man jobber intenst med å bygge opp ungens selvfølelse også. Og resultatet ble barn som stortrives, som begynte å få venner og som lærere var imponert over fremgangen til. På alle måter. Men prøv å si det til en valideringsfanatiker, da.
Så fint å høre at det ikke var noe negativt med opplegget. Det der hørtes jo bare fint ut!

Grenser er jo noe alle barn må ha, og hvor enkelt det er å ramme de inn er jo avhengig av barnet. Å har barnet vanskelig for å forholde seg til grensene, så må de jo rammes inn tydeligere. For barnets skyld. Det kalles virkelig kjærlighet og omsorg! For de kjære små fortjener jo virkelig all vår hjelp til å lære seg kodene og grensene som eksisterer i vårt samfunn. Slik at de får en best mulig sjanse til å klare seg sosialt i samfunnet vårt, og også sosialt i familiene våre.

Jeg synes det du forteller om her er helt vanlig oppdragelse. For barna som forstår kodene lett, og informasjonsflyten skjer fint mellom foreldre og barn, så er ekstratiltak ikke nødvendig. Men når barna ikke forstår grensene så er jo fin tydeliggjøring av de det som må til.

Timeout, når det skjer på riktig måte, er jo en grei konsekvens for barnet når det overskrider grensene som foreldrene har klart tydeliggjort. Det er et hjelpemiddel for barnet, slik at det lettere kan forstå at det må holde seg innenfor grensene. Det lærer barnet at det ikke oppnår oppmerksomhet fra omverdenen når det bedriver uønsket atferd.

Belønningssystemer dreier jo seg om nøyaktig det samme. At det er tiltaker som må til for barn som trenger ekstra innramming av grenser, har jeg ingen problemer med å forstå. Det viktigste er jo at barna får hjelpen de trenger til å klare å holde seg innenfor grensene. Det er jo ingen tvil om at de små 100 % fortjener hjelpen til det.

Tydeliggjøring av beskjeder er helt klart nødvendig for at mottakere av budskapet skal klare å fortså budskapet. Å små barn, som i sin barnlige egenskap ofte har mye annet selv å tenke på, har jo helt klart stort utbytte av tydeliggjøring. Om mor pakker inn budskaper i for mye bomull, så kan det fort bli at barnet oppfatter situasjonene som en bomullstid. Der det eneste de oppfatter ved situasjonene er oppmerksomheten vedr bomullen, istedenfor budskapet som mor ønsker at barnet skal fortså. Jo enklere og klarere beskjeder, jo lettere er det for barnet å oppfatte og forstå beskjedene.. (Dette er forøvrig basic motivasjonsteori som alt fra hvermansen til de største og beste ledere bruker for å nå mål. Både på egne plan for å motivere seg selv, og til andre for å motivere andre. Klare mål tydeliggjør for mottakeren hva som er målet det er ønskelig at det skal nå. Da er det mye enklere for mottakerene motiveres til å nå målet. Å om mottakeren forstår at det igjenn fører til en ønsket situasjon, så gir det mottakeren motiver til å jobbe for å nå målet. Ønsket situasjon for mottakeren kan være visshet om oppmerksomhet, visshet om vellykkenhet, og visshet om at det oppnår eller oppretteholder goder. Å de mest verdifulle godene er de som gir individet en indre verdi, som styrket selvfølelse.)

Det med å jobbe for å bygge opp ungens selvfølelse er helt essensielt. Det er jo hele grunnstenen i grensesettingen. Grensesetting dreier jo seg om å gi rammer slik at barnet forstår hvor det er de oppfører seg flott. Så det å gi barnet kunnskaper om hvor flott det er i alle sine gode kvaliteter og evner til å ta fine valg, er helt essensielt for at barnet skal motiveres til å holde seg innenfor grensene. Den største delen av grensesetting dreier jo seg om å ramme inn god oppførsel. Har du forresten lest denne boka?
Sitat:
Forfatteren går rett på sak og
formidler grensesetting som noe positivt på en enkel, humoristisk måte.
Dette er en bok til å bli klok og oppmuntret av!

Lær mer om:
· hvorfor det å sette grenser kan være bra for barnet ditt
· hvordan du kan bli mer bevisst på hvilke grenser du setter, og hvordan du gjør dem tydelige
· hvordan barnets selvbilde blir påvirket gjennom måten du setter grenser på
· hvorfor barn noen ganger maser, og hvordan du kan takle det
· hvordan du kan opptre i konkrete konflikter med barn, for eksempel i butikken, ved henting i barnehagen, ved måltider eller ved sengetid. 99kr
Den er så bra denne boka. Det står beskrevet så godt på en så lett forståelig måte, hvordan barnets selvbilde og atferd påvirkes av foreldrenes grensesetting. Jeg anbefaler den på det varmeste til alle foreldre og andre som har med barn å gjøre. Den viser foreldre hvordan de så enkelt kan bygge selvfølelsen til barnet. Og den viser hvordan foreldre kan unngå så mange konkrete feller og situasjoner det er lett å havne i, i samspillet med sine egne barn. Ja, den lærer leseren så enkelt alt om innramming av grenser. På en veldig positiv måte som styrker barnets egenopplevelse av seg selv som en flott individ.

Alt det du har gitt eksempler på her er jo ingenting annet enn god omsorg!
Vår viktigste oppgave som foreldre er ikke å virke snille ved å unngå konfrontasjoner med barnet. Det viktigste vi foreldre gjør er å være snille ved å være bevist hjelpe barna til å bli og være godt fungerende individer, med hjelp av kjærlighet, oppbakking og tydelig grensesetting.

Bra jobb du har gjort og fortsatt gjør! Herlig å høre når noen oppnår så gode resultater for sitt barn, med at det stortrives og fungerer så mye bedre sosialt både i forhold til jevnaldrende og autoriteter. Herlig!
stjerneskinn er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-10-2008, 15:35   #68
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

Ja. Det høres kanskje ut som vanlig barneoppdragelse, men det er nok styrken i det som folk reagerer på. Grensesetting hadde vi jo "etter boka" og var veldig gode på fra før av også. Men med "teflonbarn" må det kraftigere virkemidler til.

Offentlig grensesetting og time out på f.eks. kjøpesenter kunne være noe. Det å dra med seg ungen til en skjermet del av kjøpesenteret og tvinge barnet til å stå noen minutter med ansiktet mot veggen mens folk gikk forbi er en av metodene jeg vet andre reagerer på. Jeg hadde nok reagert selv også, tidligere. Før jeg var klar over at dette er en liten del av et omfattende system.

En annen ting er jo at det i innføringen av dette blir verre før det blir bedre. Mye verre.

Jeg har hatt barn som har løpt barbeint ut utgangsdøra og skreket at "mamma dreper meg". Som truet med å "si til alle på skolen at du slår meg". osv.

Når man gjennomfører et sånt opplegg blir det ofte helt ekstremt før det blir bedre. Jeg dusjet mye i den perioden. Jeg ble ofte gjennomvåt av svette av å skulle fysisk tvinge et såpass stort barn til å gjøre som jeg hadde bestemt. Å holde fast en unge som nektet å sitte i time out kunne være rene rodeo-opplevelsen. Selv de gangene vi var to om det.

Men den tøffeste sjauen handlet i grunnen ikke om barnet med ADHD-diagnosen. Det handlet om barnet som hadde utviklet uheldige væremåte som en reaksjon på flere års mobbing. Så at mobbing er destruktivt, det kan jeg jammen bekrefte. Og det er hjerteskjærende å skulle være så tøff mot et barn som allerede har opplevd så mye vondt og har atferden sin som en forsvarsmekanisme.

Det jeg vil frem til er at det ikke er den vanlige grensesettingen som mangler. Det er ekstremvarianter av både grensesettingsbehov og grensesettingsmetoder. Og det er en del av et større og mer omfattende system som krever solid fagkompetanse. For opplegget er rett og slett for tøft for enkelte barn, så man må vite hva man gjør og hvem man gjør det med.

En stor fordel med å ha fagfolk i ryggen slik er jo også at man vet at dersom noen ringer barnevernet, så kan man henvise til fagfolkene og opplegget man driver med. For det er nok av de som synes at dette grenser til barnemishandling. Gjerne de samme folkene som tror at det alltid funker å validere. Eller som innbiller seg at situasjonen har oppstått fordi grenser har vært helt fraværende før.

Men faktum er at noen barn rett og slett trenger helt andre virkemidler og styrke på disse, enn andre. Det kan være av forskjellige årsaker. I vårt tilfelle var det diagnose på et barn og konsekvensen av å ha blitt mobbet i flere år for et annet. Men i ingen av disse tilfellene var det snakk om dårlig oppdragelse eller oppfølging hjemmefra.

Og det kan jeg si med sikkerhet etter å ha vært gjennom en utredning av barnet som var veldig fokusert på å avdekke slike eventuelle problemer. (Vi ble bl.a. filmet i samspill med barnet, i tillegg til at man ble overrasket over hvor velfungerende barnet egentlig var i forhold til det utgangspunktet utredningen avdekket.) Men så er jo jeg også vokst opp i et pedagoghjem der foreldres omgangskrets bestod av lærere, spesialpedagoger osv. I tillegg til at jeg har arbeidserfaring som miljøterapeut selv. Så den "basic" kunnskapen var der og vel så det. Det var også det som gjorde det så frustrerende. For hver eneste gang jeg søkte råd, så var det jo det vi allerede gjorde som vi ble rådet til. Det var det man hadde å tilby, liksom. Mens akkurat vårt barn trengte noe mer.

Sist endret av kie; 20-10-2008 kl 15:54.
kie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:36.