Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-10-2008, 07:41   #51
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

Medlem siden: May 2004
Meldinger: 2,109
MP Rating: 0% (0)
kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Barn med adferdsproblemer

Uff. Jeg håper jeg ikke virker sur eller noe, altså. For det er jeg ikke. Jeg blir bare litt engasjert.
Gammel 19-10-2008, 08:08   #52
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,419
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Da er min konklusjon at jeg ikke aner hva Barkley-kursene går ut på. Og at de ikke kan sammenliknes med Webster Stratton sitt opplegg. Sistenevnte kan nemlig alle foreldre ha nytte og glede av, ikke bare de av oss med barn som krever noe mer enn gjennomsnittet.

Jeg opplever deg ikke som sint kie. Jeg føler heller at du blir litt snever og ser på spørsmålet som noe som bare innebærer de barna som oppfyller kriterier til diagnoser som omhandler adferdsvansker. Det blir så fort sånn for de av oss som har slike barn som hører til i de gruppene.

Jeg har valgt å se litt større på dette. Jeg vil ta med barn med mildere adferdsproblemer, som flere foreldre kan relatere seg til.
Gammel 19-10-2008, 11:12   #53
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 14,675
MP Rating: 100% (21)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av kie Vis post
Men da må man også gjøre det ordentlig.
Min erfaring er at mange, også i hjelpesystemet, altfor kjapt griper til "mor har skylda"-hypotesen og jobber utifra den. Og møte på møte blir en evighetsøvelse i skyldfordeling uten noe som helst konstruktivt resultat.

En god og grundig utredning har veldig lite med skyld å gjøre, men mye med problemdefinisjon å gjøre.

Nei, det er jo lite konsktruktivt, men om du også leser hva jeg skriver, leser jeg om å finne årsakssammenhenger for å jobbe fremover med edringer ifb "skyld", ikke "Mor har skylda"- varianten for å legge skylda over på noen og dermed bedrive svartmaling som er lite konstruktivt. Skyld kan beskrives og tolkes på mange måter og det burde frekomme klart av mitt innlegg hva jeg mener med å se på "skylda", altså finne årsakssammenhenger for deretter å jobbe fremover.
Gammel 19-10-2008, 13:00   #54
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,336
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av kie Vis post
Ansvar og skyld er for meg to forskjellige ting.
Det er sånn sett langt mer interessant og konstruktivt å fordele ansvar, enn å fordele skyld. Og i fordelingen av ansvar er foreldre selvsagt i hovedfokus, uavhengig av skyldspørsmålet...
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-10-2008, 15:34   #55
Supermedlem

Høns sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 835
Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Urt Vis post
At ungane sin oppførsel seier litt om foreldra er det vel ingen tvil om.

Historie:

Ein gutt og hans mamma står i kassekøen på Ikea. Gutten sparker i leggen til personen foran dei. Gjentatte gonger. Personen foran prøver først å snakke til gutten. Ingen respons. Personen ber mora om å få gutten til å gje seg. Mammaen svarer: Nei, eg kan ikkje det fordi me trur på fri oppdragelse.

Fleire får dette med seg. Blant anna han som står bak mammaen og gutten i køen.
Han tar isen sin og dytter den ned i nakken på mammaen. Ho snur seg rasande og begynner å kjefte og smelle. Lurer på kvifor i alle dager han gjorde det.
Jo han var blitt oppdratt under fri oppdragelse.......

Mammaen og gutten gjekk dei.
Dette er en godt kjent vandrehistorie, så tviler på sannhetsgehalten i den.
Gammel 19-10-2008, 15:57   #56
Supermedlem

Høns sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 835
Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.Høns har en strålende fremtid.

For å svare på hva hI spør om:

Hvem har skylda? Det kan være biologien, oppvekstvilkårene, foreldrene, miljøet osv. I en søskenflokk kan gjerne et barn ha et adferdsproblem, mens de andre ikke har det. Så ofte kommer det nok an på samspill mellom foreldre-barn-øvrige oppvekstvilkår og biologi.

Skyld-spørsmålet er forøvrig ikke så relevant, viktigere er det å ta tak i adferdsproblemene uavhengig av skyld og ikke-skyld.
Gammel 19-10-2008, 17:47   #57
Juniormedlem

iver`s mamma sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 42
iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.

omgivelsene!
foreldre,barnehage,skole
iver`s mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-10-2008, 17:53   #58
Juniormedlem

iver`s mamma sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 42
iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.iver`s mamma har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Hvem/hva har "skylda" for at barn har/får adferdsproblemer?
etter å ha lest noen av svarene her ,må jeg bare spørre: er det atferdsproblemer, som i dårlig oppførsel du mener?
eller diagnoser?

mitt svar i sted, gjaldt de barna som rett og slett oppfører seg dårlig..
at barn får en diagnose vil jeg overhodet ikke gi noen "skylda" for..
iver`s mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-10-2008, 17:58   #59
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Nøtterøy
Meldinger: 5,832
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av iver`s mamma Vis post
etter å ha lest noen av svarene her ,må jeg bare spørre: er det atferdsproblemer, som i dårlig oppførsel du mener?
eller diagnoser?
Verken eller egentlig. Jeg var mest bare nysgjerrig på hva dere ville svare på et slikt spørsmål, og særlig for å se om det var noe i det utsagnet jeg kopierte fra en annen tråd:

Sitat:
Barns oppførsel sier mye om foreldrene

.........................
silkepels er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-10-2008, 19:59   #60
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

Medlem siden: May 2004
Meldinger: 2,109
kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Happy Vis post
Da er min konklusjon at jeg ikke aner hva Barkley-kursene går ut på. Og at de ikke kan sammenliknes med Webster Stratton sitt opplegg. Sistenevnte kan nemlig alle foreldre ha nytte og glede av, ikke bare de av oss med barn som krever noe mer enn gjennomsnittet.

Jeg opplever deg ikke som sint kie. Jeg føler heller at du blir litt snever og ser på spørsmålet som noe som bare innebærer de barna som oppfyller kriterier til diagnoser som omhandler adferdsvansker. Det blir så fort sånn for de av oss som har slike barn som hører til i de gruppene.

Jeg har valgt å se litt større på dette. Jeg vil ta med barn med mildere adferdsproblemer, som flere foreldre kan relatere seg til.
Vi brukte jo opplegget for de andre barna også. (Barnet som hadde noen greier etter å ha blitt mobbet på skolen i 4 år, hadde veldig positivt utbytte av det, for eksempel.) Men det ble jo også skreddersydd.

Men jeg hadde nok ikke turt å kjøre i gang med det uten fagfolkene i ryggen, for det var jammen mange (også fagfolk) som mente det var helt, helt feil. Som mente time out ville være ødeleggende for barnas selvfølelse osv.

Er man litt lydhør for hva fagfolk sier, så blir man naturlig nok påvirket når f.eks. spesialpedagoger steiler av det man gjør. Men siden vi altså hadde spesialister i ryggen og annenhver uke også fikk oppbacking og forklaring på hvorfor det vi gjorde var riktig, så gikk det. Vi var ikke de eneste som fikk merke kritikken fra omverdenen da vi begynte med det opplegget. Mange av de som ellers ville ha kjørt "se og få oppdratt den ungen"-linja, var ikke særlig støttende når vi gjorde nettopp det med de virkemidlene som var nødvendige for å få det til. Noen presterte også å nok en gang gjenta de basic-rådene som de gir og som vi hadde prøvd og prøvd og prøvd uten at det virket.

Det finnes dessverre folk som er så standhaftige i sin tro på at "bare du gjør det jeg sier, så ordner det seg" at når du sier at "nei, det funket ikke" så vil de påstå at du ikke har gjort det ordentlig. De er rett og slett ikke interessert i å revurdere sin klokketro på at noe passer for absolutt alle barn. Og da er det kanskje ikke så rart at toleransen for at folk må gjøre uvanlige ting for å komme i mål er fraværende.

Uff. Jeg babler her.
Men jeg håper i alle fall at dersom noen som leser her ser at "håpløse foreldre" er i gang med et opplegg som kan virke som kraftig kost utad, så prøver man å støtte dem i den jobben de gjør. For akkurat omverdenens kritikk og trykking på den "dårlig samvittighet"-knappen når man er i gang med et sånt opplegg er ganske tøff å forholde seg til. (Selv har jeg jo et svigerfamiliemedlem som baserte en skikkelig megge i et teaterstykke hun skrev, på meg og hvordan hun oppfattet meg. Det var IKKE særlig flatterende. )

Det er jo ikke før senere at man ser at ungen virkelig blomstrer og faktisk har det bra. Når det står på så føles det som om man er i ferd med å knekke ungen psykisk, noen ganger. Og det kommer fra meg som hadde erfaring som miljøterapeut i psykiatrien og ikke akkurat var ukjent med grensesetting, tydelighet osv.

Jeg innbiller meg at "De utrolige årene" er inne på noe av det samme, men det går først og fremst på litt yngre barn. Barkley går på barn i den prepubertale fasen. Og da kan det bli litt tøffere, har jeg inntrykk av.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:36.