Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-04-2009, 18:55   #1
Supermedlem

Soria sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 541
MP Rating: 0% (0)
Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.
:( Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Jeg jobber turnus og lite hverdag, mye helg.
I januar kom jeg opp i en problemstilling ang. egenmeldingsdager for sykt barn og situasjonen var som følger (PS! Er enslig forsørger med 20 dager for sykt barn);

*sønnen min var syk en uke
*jeg skulle jobbe tirsdag, torsdag og fredag, men hadde altså fri onsdag
*ringte fagkonsulent (jobber i privat sektor) og fikk beskjed om å skrive de tre datoene jeg skulle vært på jobb
*fikk brev om ugyldig fravær fredagen, med beskjed om å skaffe sykemelding

Vi hadde vært til legevakt tidlig i uken og jeg ringte disse. De hadde ikke hørt om at barn trengte sykemelding og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Anbefalte meg å ringe fastlege.
Jeg fikk time hos fastlegen og forklarte situasjonen. Han kunne ikke gi sykemelding og sa dette skulle gå på "sykt barn-dager".
Ringte NAV og fikk klar beskjed om at jeg ikke skulle ha "sykt barn-dag" onsdagen da jeg hadde fri, og at denne 3-dagers egenmeldingsperioden ikke gjaldt syke barn, kun voksne. Perioden som var aktuell skulle gå som 3 enkeltdager.
Ringte arbeidsgiver igjen og etter mye om og men fikk jeg telefon igjen om at dette var helt riktig. Jeg sendte inn ny egenerklæring og alt gikk greit nå.

I begynnelsen av mars skjedde det samme igjen...
Måtte være hjemme tirsdag, torsdag og fredag og sendte inn egenerklæring.
I helgen kom det brev i posten med beskjed om ugyldig fravær -igjen..
Jeg er så oppgitt. Skjønner ikke hva som er riktig her.
Jeg vet at en venninne og mannen blir oppfordret til å ta annenhver eller 2 dager av gangen når deres barn er syk. Det må jo bety at det er noe her som min arbeidsgiver ikke har hørt om?
Jeg får flere forskjellige svar når jeg søker på nett og blir bare mer og mer forvirret. Og veldig fortvilet..

Venter nå på telefon fra arbeidsgiver igjen, men vil gjerne høre om det er noen av dere som vet kan reglene eller har lignende erfaringer.
Kan sykt barn dagene brukes enkeltstående, eller går de på maks 3 dager med behov for sykemelding fra 4. dag? Hva gjør da foreldre når barnet er sykt over lengre tid? Er det normalt å sykemelde barnet for at foreldre skal kunne være hjemme med dem?

Ble forresten oppringt 1. dagen av bhg. med beskjed om oppkast og hadde da vært på jobben halvannen time. Leste noe om at det kunne brukes "kort velferdspermisjon" på denne, men er dette korrekt? Tror faktisk ikke arbeidsgiveren min er helt inne på dette og jeg kommer nok i hvert fall til å slite med en slik type forespørsel..

Sist endret av Soria; 01-04-2009 kl 18:59.
Soria er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 19:07   #2
Seniormedlem

Kattrine sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 2,051
MP Rating: 100% (6)
Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Sykt barn dager kan brukes enkeltstående ifølge min regnskapsfører ihvertfall.
Gammel 01-04-2009, 19:12   #3
Seniormedlem

Nikonius sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 1,815
MP Rating: 100% (1)
Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg mener at vi må ha legeerklæring hvis vi er hjemme i mer enn 3 dager i strekk
(IKKE sykemelding), bare en bekreftelse på at barnet er syk.
Gammel 01-04-2009, 19:19   #4
Supermedlem

Klemmen sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 876
Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.

De sykt barn dagene en har krav på, skal telles som enkelt dager.
Om en har tre dager etter hverandre eller 2+1 som du beskriver, har ingenting å si. Du har da benyttet deg av 3 sykt barn dager.
En del firma benytter seg av samme skjema for egenmelding og egenerklæring for sykt barn/barnepassers sykdom og mener derfor at de skal taes ut på samme måte, 3 dager sammenhengende. men det stemmer ikke. (Noen har andre regler for egenmelding, men det er tariffbestemt)

Du har helt rett i at du har gyldig fravær, så her må du bare stå på krava.

Storesøster 04
Lillebror 08
Klemmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 19:21   #5
Veteranmedlem

Bambi sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 3,638
Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.Bambi har et ubeskrivelig bra rykte.

Her brukes det enkeltstående å sjefen min har aldri sagt noe på det.
Gammel 01-04-2009, 19:23   #6
Veteranmedlem

Suzie Q sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 4,769
Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har aldri hatt behov for annet enn en selv bekrefter at barnet er sykt ved hjelp av egenerklæring - verken jeg eller min mann. Og dagene brukes når det er behov. Har man vannkopper f.eks. så går det jo mange dager, gjerne godt over en uke. Ikke behov for mer da heller. Så her er arbeidsgiveren din på jordet. Er man usikker på regelverket så skal arb.giver sjekke dette ut fremfor at du hver gang skal gjøre jobben. Virker svært uprofesjonelt spør du meg.

Lykke til
Suzie Q er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 19:30   #7
Supermedlem

Soria sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 541
Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.

Takk for svar!

Jo mer jeg tenker på det, jo mer sprøtt høres det jo ut..
De mener jo faktisk at jeg skal miste sykt barn-dager når jeg overhodet ikke skulle vært på jobb! De 20 dagene går nok fort unna dette første bhg.året og det er jo ikke rart heller..

Ved episoden i januar var faktisk hun jeg snakket med skikkelig ufin i tlf. med meg også. Jeg var på gråten da jeg la på og kunne ikke fatte hvordan jeg skulle klare meg som aleneforsørger med sykt barn, ingen barnevakt på sykt barn-dager og ikke mulighet for egenmeldingsdager om sønnen min var syk mer enn 3 dager på rappen.
Det høres jo ikke logisk ut i det hele tatt, men regelverk jeg har lest får meg til å lure om det virkelig er tilfelle altså.

Fant nå Egenmelding? - SnartMamma - Møteplassen.. Så de kan altså kreve legeerklæring?

Sist endret av Soria; 01-04-2009 kl 19:40.
Soria er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 20:24   #8
VIP-Medlem

Abritta sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 8,267
Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.

Her er reglene for egenmelding, i følge NAV: NAV - Relaterte sider - Egenmelding

Og her er et eksempel på et egenmeldingsskjema.

http://www.uio.no/for_ansatte/ansatt...ing_270209.pdf

Dette er noe ulikt det jeg en gang jobbet med, men legg merke til punkt 7 på den siden hvor reglene står:

Sitat:
Dersom egenmelding benyttes før og etter helg/fridag/helligdag, teller disse dagene med i egenmeldingsperioden. (Er man syk fredag og mandag, telles lørdag og søndag som egenmeldingsdager). Dette gjelder også for deltidsansatte som ikke jobber hver dag.
Dette vet jeg sto på baksiden av de skjemaene vi benyttet oss av, og som også var utlevert oss fra NAV. Så det stemmer nok at dager i mellom også regnes med. Sprøtt nok...
Gammel 01-04-2009, 20:28   #9
lex
Veteranmedlem

lex sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 4,149
lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Soria Vis post
Så de kan altså kreve legeerklæring?
Etter fire dagers sammenhengende fravær pga barns sykdom kan arbeidsgiver be om legeerklæing, ja. Så vidt jeg kan skjønne faller ingen av dine fraværsperioder inn under dette.

Barns sykedager tas enkeltstående, og "mellomdager" regnes ikke med.
Gammel 01-04-2009, 20:29   #10
Supermedlem

Jalapeno sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 547
Blogginnlegg: 4
Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.

Jeg har hørt du også kan dele opp barn sykt dager i timer. Det går på enkeltdager ja.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:49.