|
|
|
07-07-2005, 22:26
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: May 2003
Sted: utenfor tr.heim
Meldinger: 6,838
|
Sv: Bruk ikke solkrem uten å bruke hodet:
|
|
Jeg kjøpte A-DERMA sin solkrem for barn. Og ikke h****** om jeg noen gang kommer til å hverken kjøpe den eller bruke den igjen.
Den farger sånn av alt alle klærne blir brune. Ikke tåler jeg den heller så............
Det var virkelig bortkastede penger ( ikke var den billig heller)
Nei holder meg til Eucerin Junior micropigment Lotion, skjønner ikke hvorfor jeg byttet.
|
07-07-2005, 22:49
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Nord Trøndelag
Meldinger: 3,995
|
|
|
Vi bruker Vichy Capital Soleil Enfants. Ble anbefalt den på apoteket.
|
|
|
08-07-2005, 11:00
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Den blaude kyststribe
Meldinger: 3,280
|
|
|
Vi bruker Cosmica solkrem for barn, faktor 25 på Jenny. Det eneste minuset jeg kan komme på med den er at den er veldig tykk og vanskelig å smøre ut, men det synes jo godt hvor man har smurt da.
Den har fysisk filter, er vannfast og irritasjonstestet, står det på den. Ble anbefalt den til henne da hun var helt liten baby og vi måtte ha solkrem på henne.
Kommer til å bruke den en stund til, og så heller se om vi finner en som er greiere å smøre ut når denne er tom.
Til meg selv bruker jeg Vichy fra apoteket, faktor 20 (har veldig lys hud). Den er med spraypumpe, tynn og fin og veldig lett å smøre på. Veldig dyr (kosta 155 den jeg kjøpte i går), men drøy og veldig god!
|
|
|
08-07-2005, 11:15
|
|
Gjest
|
|
|
Vi bruker niveakrem... men jeg lurer på om vi må gå og få en sånn apotekkrem i og med at hun har atopisk eksem og har lagt merke til at hun får veldig utslett i fjeset når jeg smører med den nivea'en.. så vi får se på det..
|
|
|
08-07-2005, 11:22
|
|
Gjest
|
|
|
Vi bruker Cosmica faktor 20 (ikke spesielt laget for barn, vanlige, gule flasker), og Nivea faktor 20 (tror jeg), også den vanlig, ikke spesielt for barn.
Jeg blir litt matt, jeg. Eksperter sier: Alt under faktor 10 / 15 er bare til pynt. Alt over faktor 15 er bare tull. Så er det dette med miljø og mulige skadlige stoffer og ikke minst om faktoren holder mål. Så er det brukervennligheten, utsmørings-evnen, eller hva jeg nå skal kalle det.
Seige kremer som virker som de aldri trekker inn i huden er noe herk. Ungene er ute og leker og har sand klistret til hele kroppen. De seige kremene smitter av på klær og ellers alt ungene kommer i nærheten av.
Sprayflasker virker så lurt, men er også noe herk. Sprayen som kommer ut er jo seig og klebrig og blir dryppende fra tuten på sprayflaska. Masse klin på kort tid.
Noen solkremer inneholder stoffer som ikke er bra for miljøet. Kynisk som jeg er så er jeg opptatt av at kremen ikke skal være skadelig for gutten min, men om den er skadelig for miljøet er ikke så interessant. Dessverre skiller de ikke på det, de som tester ut fra "grønne" kriterier.
Mest av alt er jeg opptatt av at gutten min (og jeg selv) ikke skal bli solbrent. Solforbrenning er jo både smertefullt, plagsomt og kan være skadelig på sikt.
Og det innebærer at kremen vi bruker må holde mål når det gjelder faktor, den må være så lett å smøre ut at vi faktisk klarer å dekke alle kriker og kroker, den må trekke så bra inn i huden at den ikke sitter igjen på klær og badehåndklær, og den må være mild mot huden.
Jeg vet at det er anbefalt å holde ungene unna den sterkeste sola, holde dem inne mellom 12 og 15, ha lett påkledning, osv. Men realiteten er en annen. Realiteten er at de er ute i barnehagen, de er ute hjemme, unger leker og løper naken og bader på stranda og i plaskebasseng. De orker ikke ha på klær noe mer enn vi orker det når temperaturen er som nå om dagen. De har ikke lyst til å sitte inne og tegne når "alle andre" er ute og løper fram og tilbake og dusjer i sprederen til naboen.
Så derfor trenger vi en solkrem som beskytter huden, og som er så lett å smøre på at vi faktisk bruker den. Noen kremer inneholder stoffer som NOEN MENER kan være skadelige. Men det er ikke beviselig skadelig. Offentlige myndigheter studerer det som kommer av rapporter, og tar avgjørelser om hva som skal tillates og hva som skal forbys. Det kan hende vi i dag bruker en krem som om 5 år trekkes fra markedet og forbys. Det kan skje. Men inntil så skjer, så bruker jeg kremen. Det finnes ingen beviser. Akkurat som at det finnes ingen beviser for at MMR øker risikoen for autisme. Man må velge hva man tror på.
Disse solkremene er tillatt i stort sett de fleste land i verden. Jeg ser at de beskytter huden til min sønn og meg, vi blir ikke solbrente, og da er jeg i grunnen fornøyd.
|
|
|
08-07-2005, 11:30
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2005
Meldinger: 212
|
|
|
Jeg synes faktisk at Billa sin avhandling her var mer riktig og intressant enn mange andre av innleggene.
Flott at du tar jobben din alvorlig, Billa!
Jeg stiller meg inn i køen for dem som har fått gode og riktige opplysninger på apoteket. Muligens er noen apoteker litt mer inkompetente enn andre, men å hevde at de bare forteller eventyr, det er å ta i.
|
|
|
09-07-2005, 16:18
|
|
VIP-Medlem
Meldinger: 5,549
|
|
|
Vi bruker Dr. H sin solkrem og er veldig fornøyd med den. Men når jeg så Sebamed sin solkrem på apoteket tenkte jeg at jeg skulle teste den. Synes Sebamed lukter godt og siden den ikke inneholder parabener og damen på apoteket sa den bare inneholdt fysisk filter når jeg spurte, så ble den innkjøpt. Ble litt lang i maska når jeg leser her at den har både har fysisk og kjemisk filter. Det kaller jeg feilinformasjon.
Synes dessuten det er villedende informasjon på esken når det står : "....Solkremen inneholder det naturlige mineralfilteret titandioksid som effektivt blokkerer mot solens UVA- og UVB-stråler........"
Jeg synes vi får i oss nok dritt som det er, så det jeg kan styre unna gjør jeg. Jaja, jeg får bruke kremen på meg selv på utsatte steder og fortsette med Dr. H sin til snuppa. Selv om det blir flekker på klærne av kremen går de jo bort i vask, så vi er totalt sett fornøyd med den kremen.
Sist endret av Stikka74; 09-07-2005 kl 16:21.
|
|
|
09-07-2005, 17:11
|
|
Gjest
|
|
|
Åsem: Da bør du prøve Eucerin Juniro Micropigment Lotion. Den er enkel å smøre ut, ligger ikke et hvitt lag utenpå huden, setter ikke merker på klær, er ikke klissete, sanden setter seg ikke fast.
Den inneholder ingen skadelige stoffer for barnet, men kan være miljøskadelig (tror det var ett stoff, eller to..).
Sander har enda ikke blitt solbrent når vi har brukt den.
|
|
|
14-07-2005, 19:06
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2001
Sted: Telemark
Meldinger: 542
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Stikka74
Vi bruker Dr. H sin solkrem og er veldig fornøyd med den. Men når jeg så Sebamed sin solkrem på apoteket tenkte jeg at jeg skulle teste den. Synes Sebamed lukter godt og siden den ikke inneholder parabener og damen på apoteket sa den bare inneholdt fysisk filter når jeg spurte, så ble den innkjøpt. Ble litt lang i maska når jeg leser her at den har både har fysisk og kjemisk filter. Det kaller jeg feilinformasjon.
Synes dessuten det er villedende informasjon på esken når det står : "....Solkremen inneholder det naturlige mineralfilteret titandioksid som effektivt blokkerer mot solens UVA- og UVB-stråler.....
|
Skjønte ikke helt hva du synes var villedende i og med at titandioksid er et salt/mineral som blokkerer stråling på lik linje som Sinkoksid f.eks (finnes i sinksalver, hvitvask osv). Legger seg utenpå huden og gjør jobben derfra
Navnet høres kjemisk ut, men det gjør jo alle forbindelser når vi bruker de kjemiske navnene!
Det som er det aller viktigste som kommer ut av en slik diskusjon er fokuset alle får på solkrem. Hadde vi bare fokusert like mye på solkrem til oss selv... Blir helt flau ved tanke på at både pappan til Tott og jeg selv er blitt solbrent både her og der, mens Tott knapt har fått skille... Det er typisk ikke sant? Smører barna hele dagen, har et arsenal av varianter i faktor 30: lotion, krem, spray, stick... u name it. Har til og med gått til innkjøp av en caps til Tott som har faktor 50 i stoffet, men bruker jeg solhatt? Neida...
Ha en fortsatt fin sommer, sola kommer tilbake på Østlandet på søndag!
Mvh
Billa
14-07-2005, 21:57
|
|
VIP-Medlem
Meldinger: 5,549
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av billa
Skjønte ikke helt hva du synes var villedende i og med at titandioksid er et salt/mineral som blokkerer stråling på lik linje som Sinkoksid f.eks (finnes i sinksalver, hvitvask osv). Legger seg utenpå huden og gjør jobben derfra
Navnet høres kjemisk ut, men det gjør jo alle forbindelser når vi bruker de kjemiske navnene!
|
Jeg skjønte at det var et fysisk filter når jeg leste på esken. Det jeg synes er villedende er at det kjemiske filteret, som også er i denne kremen, ikke er nevnt bortsett fra i innholdslisten. Og så godt kjenner jeg ikke navnene på disse forskjellige kjemiske filtrene at jeg klarer å gjennkjenne det fra en innholdsfortegnelse. Det virker som produsenten vil at man skal tro at det bare er fysisk filter i denne kremen.
Når jeg da i tillegg spør damen som jobber på apoteket om det bare er fysisk filter i solkremen, og hun svarer ja. Ikke vet ikke, eller jeg skal sjekke, men ja, kun fysisk filter. Da er det irriterendes å komme hit og lese at det faktisk er kjemisk filter også i kremen.
Men, siden jeg er som deg, solbrent selv og med et barn uten skille , så bruker jeg kremen på meg selv. Snuppa fortsetter med Dr.H og så er vi alle fornøyd
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:31.
|