Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Oppskrifter




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-12-2006, 22:22   #101
Supermedlem
 
kristi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: I hus på landet
Meldinger: 1,075
MP Rating: 100% (1)
kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.kristi har en strålende fremtid.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Sitat:
Opprinnelig postet av Leonora
Jeg er litt grønn på baking å sånn...men hva menes med en kopp? Hvor mye er det sånn ca da??
Fins jo mange ulike størrelser i kopper...
Jeg pleier bruke en kaffikopp el. et melkeglass. Tror en kopp skal være 2 dl.
__________________
Klem fra Kristi
kristi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-12-2006, 12:02   #102
Seniormedlem
 
Ull-mor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Saga-øya Giske
Meldinger: 1,563
MP Rating: 100% (4)
Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Noen som har oppskrift på julebrød og colakaker?
__________________

Stolt mamma til fire go'jenter
Sunniva 22.2.09
Sofie 2000 - Johanne 2002 - Alida 2003
Tuppelina på SG og SM
Ull-mor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-12-2006, 12:44   #103
Seniormedlem
 
mamman_til_christian sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,687
MP Rating: 0% (0)
mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.mamman_til_christian har en strålende fremtid.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Colakaker

200 g smør
200 g sukker
1 ss sirup
300 g hvetemel
1 ts natron
1-2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver

smør og sukker piskes hvitt, tilsett sirup. Ha i resten.
Lages som korte "fingre" på bakepapir.
Stekes midt i ovnen på 180 grader til de er lys gylne.
__________________
Christian f 08.03.04 og Marthe f 28.11.07
mamman_til_christian er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-12-2006, 01:32   #104
Supermedlem
 
Zina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 530
MP Rating: 0% (0)
Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Disse lagde jeg i dag, de ble kjempegode. Jeg brukte en kakepresse og lagde hjerter, juletrær og kranser. Og så strødde jeg på farget sukker før jeg stekte dem.

mme spritz

1 kopp mykt smør
3/4 kopp sukker
1 stor eggeplomme
1/3 kopp rømme
1 ts vaniljeessens
2 3/4 kopp hvetemel
1/2 ts kanel
1/2 ts salt
1/4 ts bakepulver

Varm ovnen til 190 grader. Miks sammen smør og sukker til det blir luftig. Miks inn eggeplommen, rømme og vanilje. Sikt sammen mel, kanel, salt og bakepulver og bland det gradvis inn i deigen.
Fyll kakepressen og press ut kaker på en usmørt bakeplate. Stek i 10-12 minutter. Avkjøl på rist.

Dersom man ikke har kakepresse kan man trille kuler av deigen og presse dem flate med en skjei.

Her er en side med andre spritz oppskrifter, jeg skal lage noen med sjokolade i morgen tror jeg. http://www.christmas-cookies.com/rec...sscookies.html
__________________

Zina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-12-2006, 17:36   #105
mlf
Seniormedlem
 
mlf sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Litt utenfor Arendal
Meldinger: 1,916
MP Rating: 100% (1)
mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Noen so har en god oppskrift på kokosboller?m
mlf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-12-2006, 16:03   #106
Supermedlem
 
LilleB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 746
MP Rating: 0% (0)
LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.LilleB er fantastisk mot andre.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Sitat:
Opprinnelig postet av mlf
Noen so har en god oppskrift på kokosboller?m
Se innlegg #1
__________________
Nydelige veslejenta 06-06-2006 ble storesøster til vår lille prins 27-05-2009
Beline på SM
LilleB er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-12-2006, 09:19   #107
Supermedlem
 
Smaaen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2003
Sted: øst i landet
Meldinger: 741
MP Rating: 0% (0)
Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.Smaaen er et navn alle kjenner.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Sitat:
Opprinnelig postet av Marit K
Oppskrift på Mørlefse/Tykklefse

Mørlefse er samme typen lefse som man får kjøpt ferdigsmurte i butikken, men de er klart myyye bedre når de er hjemmelagede. Det er ikke tynne leiver som skal bløtes før de smøres, men tykk og deilig lefse, som er saftig og god, og som man kan smøre ferdig og fryse, så den er klar til å brukes når besøket står i døra.
Lettvindt å lage, også for de som ikke har mastergrad i husmorfag. Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

1 dl smeltet smør
1 dl sukker
1 dl lys sirup
1 1/2 dl kefir
1 1/2 dl helmelk
2 egg
3 ss hornsalt (nei, det er ikke skrivefeil, det skal være så mye)
Hvetemel til passe deig.

Bland alle ingrediensene sammen, til en deig som er litt løsere enn bolledeig. Sett deigen i kjøleskapet over natten.
Del så deigen i passe emner, og kjevle ut til runde leiver som er ca 1/2cm tykke. Bruk rikelig med hvetemel, så ikke deigen setter seg fast.

Stekes på stekebrett med bakepapir, 200grader i 3-5 minutter, til leivene har fått en lekker gyllenbrun farge.

La leivene avkjøles, før du har på en blanding av smør, sukker og kanel. Del leiven i to, og legg halvpartene oppå hverandre, med smurningen inn mot midten. Deles på samme måten som med kakestykker.

Vel bekomme!
Denne har jeg laget og de ble helt fantastiske Taakk for kjempe bra oppskrift. Nå må jeg trene masse etter jul
__________________
Smaaen & Alexander 02.06.03
Smaaen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-12-2006, 15:27   #108
Supermedlem
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Sted: Trondheim
Meldinger: 582
MP Rating: 0% (0)
Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.Mrs. S har mye å være stolt av.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Sitat:
Opprinnelig postet av Marit K
Oppskrift på Mørlefse/Tykklefse

Mørlefse er samme typen lefse som man får kjøpt ferdigsmurte i butikken, men de er klart myyye bedre når de er hjemmelagede. Det er ikke tynne leiver som skal bløtes før de smøres, men tykk og deilig lefse, som er saftig og god, og som man kan smøre ferdig og fryse, så den er klar til å brukes når besøket står i døra.
Lettvindt å lage, også for de som ikke har mastergrad i husmorfag. Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

1 dl smeltet smør
1 dl sukker
1 dl lys sirup
1 1/2 dl kefir
1 1/2 dl helmelk
2 egg
3 ss hornsalt (nei, det er ikke skrivefeil, det skal være så mye)
Hvetemel til passe deig.

Bland alle ingrediensene sammen, til en deig som er litt løsere enn bolledeig. Sett deigen i kjøleskapet over natten.
Del så deigen i passe emner, og kjevle ut til runde leiver som er ca 1/2cm tykke. Bruk rikelig med hvetemel, så ikke deigen setter seg fast.

Stekes på stekebrett med bakepapir, 200grader i 3-5 minutter, til leivene har fått en lekker gyllenbrun farge.

La leivene avkjøles, før du har på en blanding av smør, sukker og kanel. Del leiven i to, og legg halvpartene oppå hverandre, med smurningen inn mot midten. Deles på samme måten som med kakestykker.

Vel bekomme!
Hva skjer hvis jeg reduserer mengden hornsalt? Jeg har bakt disse og jeg synes det var en veldig, veldig sterk smak av hornsalt. Kan man bruke en del hornsalt og en del bakepulver f.eks?

Blir smaken svakere når de blir helt kalde? Jeg prøvde de helt nystekte, nesten lune. Det var en voldsom hevekraft i disse. De første jeg kjevlet var for tykke, de ble nesten runde brød.

Hvor mange runde lefser blir det vanligvis av denne, og hvor store bruker en å ha de? Jeg laget de med samme diameter som bakebrettet. Det blir sikkert ikke snipper av de, jeg skulle bakt flere og mindre.
__________________



Mrs. S er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 10:46   #109
Seniormedlem
 
Hope3 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Meldinger: 2,437
MP Rating: 100% (2)
Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Her var det mye godt

Jeg dytter den opp og ser om det kommer inn noen flere oppskrifter
__________________
Mamma til -98 -04 jente aug 07
Hope3 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 11:04   #110
Tidl. bruker
Gjest
 
Meldinger: n/a
Sv: Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Denne skal jeg abbonere på
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:02.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com