Legger ut en ny oppskrift jeg da siden ingen andre har gjort det
Lagde karameller idag, har en plan om at jeg skal lage masse julesnop i år, og må derfor begynne å prøve ut oppskrifter jeg har funnet og fått.
Karameller skal være myke av konsistens synes jeg, og jeg har tydeligvis truffet på første forsøk, for disse ble myke, de smeltet på tunga
Her kommer hvertfall oppskriften hvis det er noen andre som har lyst å prøve, jeg brukte litt vel sterk varme og de fikk litt brent smak..
Nissekarameller
1 dl kremfløte
1 dl kaffefløte
2 dl sukker
2 dl sirup
1 ss meierismør
1 dl mandler, hakkede
Bland fløte, sukker og sirup i en kjele og kok blandingen under konstant omrøring i ca. 30 minutter.
Det tar lang tid, men det lønner seg å røre hele tiden.
Hell en dråpe karamellmasse i et glass kaldt vann. Karamellen er ferdig hvis dråpen stivner med det samme og kan formes til en kule.
Tilsett smør og mandler, og hell massen utover en smurt stekeplate. Avkjøl litt og del karamellene opp i passe store ruter. Du kan pakke karamellene i cellofan før de havner i konfektskålen.
Lager du masse karameller, kan dette bli en kjempefin julegave til noen du virkelig setter pris på.
Karameller blir helt best og smaker ekstra godt med et lag sjokolade. Smelt litt melkesjokolade i et vannbad og dypp karamellene i før du lar dem stivne i kjøleskapet. Du kan også bruke hvit sjokolade på halve karamellen. Det blir litt ekstra jobb, men du og du hvor godt det blir.