Det kan jo også hende at det er gutten din som "isolerer" seg hvis han hører dårlig. At han er rask med å trekke seg bort fra andre barn fordi han ikke helt klarer å følge med. Føler du at han hører dere der hjemme godt?
Vår gutt fylte fire år i sommer. Frem til han var 3 år hadde han veldig dårlig artikulasjon. Og jeg var også ganske bekymret innimellom. Men plutselig løsnet det og de aller fleste lydene var på plass i løpet av kort tid. Det var som å få en ny gutt. Plutselig fikk jeg servert alle tankene hans. Han var en liten filosof.
Jeg prøvde litt av hvert den gangen for å få han i tale. Vi snakket veldig TYDELIG til gutten, fremhevet r- ene i ordene. Når han sa noe, forsøkte jeg å gjenta det korrekt på en naturlig måte;
B:"den sauren va sæmpe dor".
Meg:"ja det har du helt rett i Birk. Den dinosauren va kjæmpestor".
Når vi leste for han forsøkte jeg å dele opp setningene å få han til å gjenta de. Ikke gjennom hele boka så klart. Men han hadde en tildens til å avsløre meg. Han ble sint når han skjønte at jeg trente med han.
Det er jo fint også å øve inn sanger og regler. Har dere sing sang- kort? Hvis det er enkelte lyder, fonemer han ikke kan så kan du jo bruke disse lydene når dere leker med biler. Sykebilen kan si "RRRRRRRRRRR" i steden for "bæ bu". Og så forsøkte vi å få han mest mulig i tale. Stilte han mange spørsmål til bilder i bildebøker osv.
Jeg føler at alle disse forsøkene på å forbedre språket til gutten vår var ganske bortkastet. Det virker som at det løsnet helt av seg selv, når han var klar for det. Plutselig løste han språkkoden.
Nå vet jeg ikke hvordan språk gutten din har. Er det enkelte lyder han ikke behersker? Er det sammenstillin av ord til setninger? Er det begge deler? Har han et greit ordforråd?
Dere må ha lykke til! Synd at den sosiale biten skal komme i tillegg til språkvanskene. Han hadde liksom hatt nok med det ene. Håper han får seg en god venn snart
.