Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2004

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-09-2008, 17:40   #51
Supermedlem

Emma Johanne sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Telemark
Meldinger: 778
MP Rating: 0% (0)
Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.Emma Johanne har en strålende fremtid.
Sv: Jeg beklager..

Hei Kinemor

Jeg syns det er trist å lese dette. Håper dere får til en ordning som kan fungere for Noah.
Jeg hørte om en gutt søstra mi kjenner som nesten ikke hadde språk. Han sa liksom bare mamma, pappa og et par ord til. Han blei ikke noe bedre med logoped og annen hjelp.. Så foreldrene var helt fortvila.

Men så var det en gang gutten var til kiropraktor (vet ikke hvorfor de var der) og kiropraktoren fant ut at gutten hadde noe galt med ryggen. Husker ikke helt hva, men trur det var skakk ryggsøyle.

Kiropraktoren knakk opp der han mente det trengtes og samme kveld begynte gutten å snakke Enten så har han hatt smerter, eller så er det noe som har ligget i klem. Språket var klart og ferdig det...måtte bare få hjelp til å komme ut.

Ville bare gi deg "nye baner" å se i hvis ikke annet nytter.

Håper alt står bra til ellers
Gammel 06-09-2008, 19:51   #52
Veteranmedlem

Mamablue sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Enebakk
Meldinger: 4,060
Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.Mamablue har et ubeskrivelig bra rykte.

Kine, det er vondt å lese om lille Noah! Kjenner det snører seg i brystet og jeg må konsentrere meg om å ikke gråte!

Jeg vil veldig gjerne at Noah og Nicolai kan få leke litt mer sammen, det trenger de begge to!
Nicolai lesper jo litt, og som regel er "S" byttet ut med "D", så det er mange som ikke skjønner et kvekk av hva han sier innimellom.

Men gutta våre må komme oftere sammen, er jo lenge siden de var sammen nå!

Stor til deg Kine, syntes du er flink som står på for guttene dine!
Ingen skal få komme å si du er en dårlig mor, for det er du slett ikke!!!
Mamablue er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-09-2008, 20:36   #53
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,656
Blogginnlegg: 36
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Sniker litt jeg, håper det er greit.

Må bare si at jeg syns du gjør utrolig mye bra _Kine
Får tårere i øynene av å lese om Noah

Syns du skal mase litt på barnehagen! De burde så absolutt få satt i gang noen tiltak for gutten din! Både enkel språkstimulering og sosialesering i barnehagen. Men også andre ting som logoped.

Så ville jeg nok fått sjekket hørselen hans igjen. Kanskje på et annet sted enn før? Ei vennine fortalte i går at /optikeren hennes der hun kommer fra mente hun så skikkelig dårlig, mens optikiren her sa hun så bra
Og når dere prater til ham hjemme, prater dere til han når han er konsentrert i lek og sitter med ryggen til f.eks? Hører han dere da? Med en gang? Bruker dere mye tegn når dere prater med han?

Har dere tenkt på tegn til tale da?
Siden han er frustrert ettersom han ikke klarer å kommunisere med voksne så mye heller. Da vil han i alle fall slippe den delen, og det kan jo brukes både hjemme og i bhg.

Som sagt, virker som dere har tenkt på det meste, og gjør veldig mye bra. Kan ikke komme på noe særlig annet.

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-09-2008, 21:16   #54
Supermedlem

Emjo sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jæren
Meldinger: 1,052
Blogginnlegg: 5
MP Rating: 100% (4)
Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.

Så trist å lese om Noah, Kine
Og så blir jeg så forbanna på barnehagen deres! Vet du hva? Det høres ikke ut som de gjør jobben sin. De har prøvd å "parre" sønnen deres med andre barn? Det er ikke godt nok. De må lære barna å ikke ekskludere noen uansett hva som andre måtte mene er "annerledes".

Jeg ville krevd oppfølgingsamtaler med dere, styreren i barnehagen og primærkontakten til Noah. Ha samtalen gjerne hver 2 mnd i starten. Det burde "presse" dem litt. Det er ikke riktig at dere som foreldre skal finne ut hva som best kan hjelpe Noah. Det burde disse pedagogene klare å finne ut av selv.

Er det en ide å spør Noah om det er noen i barnehagen han kunne tenke seg å ha på besøk hjem til seg? Da kan dere invitere det barnet sammen med mor/far eller begge bort til ettermiddags kaffe elns mens barna kan leke sammen.

Håper dere får den hjelpen dere har krav på. Ikke vær redd for å stå på kravene. Lykke til!
Gammel 06-09-2008, 21:46   #55
Veteranmedlem

LineN sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 3,209
Blogginnlegg: 4
LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.LineN har et ubeskrivelig bra rykte.

Kine: HABU står for habiliteringssenter for barn og ungdom..
E april -07
A april -08
Takk!

LineN er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-09-2008, 11:21   #56
Veteranmedlem

Tertitten75 sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Østfold
Meldinger: 3,443
Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tertitten75 har et ubeskrivelig bra rykte.

Noah og Kine.

Her har nok barnehagen sviktet på flere områder.

De skal ha kartlegginger av Noah og språket hans for å se hvor langt han har kommet i språkutviklingen og om problemet for eksempel er uttale eller begrepsforståelse, har de det i orden? TRAS er et veldig godt verktøy, be de om å ta i bruk det.

Har Noah blitt henvist videre til PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste) eller noe annet sted? Har dere skevet under på noe skjemaer om at dere ønsker hjelp fra andre instanser? Har dere vært på noen samtaler i barnehagen hvor andre enn barnehagens personale er tilstede? Hvis ja så skal dere ha fått skriflige referater fra dette som dere kan forholde dere til, hvis nei så be barnehagen om å sette i gang prosessen med PPT.

Å si at det skal komme en logoped er for dumt, de få timene det er er ikke nok til å hjelpe Noah ut av dette. Barnehagen må være aktive med språkgrupper, lekegrupper og lignende. Gjør de det på rette måten vil de øke Noah sin status i gruppa og dermed vil han lettere få komme inn i lek med de andre. Be barnehagen sette i gang med smågrupper hvor Noah selv får velge hvem han vil leke med og med hva.

Snakk med Noah om hvem han vil leke med, gå direkte bort til de foreldrene og spør om deres barn kan bli med hjem eller om Noah og du kan komme på besøk til de. (Hold Leon helt utenfor her, småsøsken kan ødelegge mye god lek, desverre) Bassen hadde en kompis i barnehagen som han gjerne ville ha med hjem men foreldrene der overså meg totalt når jeg prøvde å snakke med de. Tilslutt stod jeg igjen i barnehagen en dag og når gutten ble hentet gikk jeg rett bort og startet med å si "Bassen synes det er så moro å leke med gutten deres, kan vi ikke treffes etter barnehagen så de kan leke sammen bare de to?". Da ble plutselig mamma'n kjempeblid og pratet i vei. Det viste seg at hun trodde at hennes gutt ikke var en del av "gjengen" mens jeg trodde han var "sjefen".

Ikke gi dere, sett krav til barnehagen om at de skal følge opp Noah og legge tilrette for han. Det er faktisk et minstekrav etter loven og rammeplanen!

Og jeg kan garantere deg en ting; Noen synes sikkert at det er deres feil at Noah sliter siden dere er så unge MEN flertaller er IKKE enig i det! Det vil alltid være noen som bruker alderen deres mot dere for alt det er verdt, pass på at ikke dere gjør det og.

Gammel 07-09-2008, 15:05   #57
Æresmedlem

_Kine sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Rett ved Lillestrøm
Meldinger: 13,263
_Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte.

Rett og slett
Tusentakk for ALLE gode ord, klemmer og råd.
Sagt det før, sier det igjen. Suger alt til meg.

Er på vei ut døra, så har dessverre ikke tid til å svare dere nå. Men det kommer.
Gammel 07-09-2008, 22:50   #58
VIP-Medlem

Pearly sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Kristiansund
Meldinger: 6,393
Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.

Vennen min, får helt vondt inni hjerterota av å lese dette. Vet så inderlig hvordan du har det, mye av det du skriver har vi det med Christopher også. Håper barnehagen setter igang noen tiltalk slik at Noah får hjelp. Man skal ikke ha det slik, stakkars lille gullet

Jeg er her for deg snuppa, så bare rop ut om du lurer på noe
Gammel 08-09-2008, 02:07   #59
Supermedlem

linola sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: bakvendtland
Meldinger: 1,192
MP Rating: 100% (5)
linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.linola har en strålende fremtid.

hjertet mitt blør for dere, kjenner det langt inni margen hvordan følelsene er når du ser din elskede gutt stående alene å se på barna i barnehagen.

den testen på sykehuset med en liten plugg i øret er bare for å måle om det er veske i mellomøret.
hørselstest tar de enten med at han får klokker på ørene med lyder og så får legge klosser i en boks eller så sitter han på fanget ditt evt en stol så står en bak han med leker som lager lyder, da ser de om han reagere på lydene han ikke ser.
jenta mi som var 4 nå i juni tok en slik test med klokker nå for noen dager siden, og hun har konstantert litt nedsatt hørsel på begge ørene på de lyseste lydene, innenfor normalen på skalaen men ikke opptimalt. hun snakker ikke godt hun heller, men har kommet seg veldig nå. talefeil har hun også, r blir til j, så hun roper på onkel teje(terje)

det at han hører godt hjemme... han leser ikke på munnen da? hjemme er det jo ikke så mye bakgrunnstøy som i barnehagen heller... jeg hører veldig dårlig selv faktisk så ligger jeg midt imellom normalhørsel og døv, men jeg kan lese alt på munnen og få med meg alt uten bruk av høreapparat...

nå babler jeg voldsomt her, ønsker deg og noah lykke til, håper du får fortgang i hjelpen som trengs
Gammel 09-09-2008, 20:56   #60
Seniormedlem

Hope3 sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Meldinger: 2,298
MP Rating: 100% (2)
Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.Hope3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Kjære Kine
Det er vondt å høre om språkvanskene til Noah og de følgene de har for det sosial livet hans.
Først og fremst vil jeg rose dere for at dere står på og gjør det beste for gutten deres. Han er heldig som har dere til foreldre!

Så synes jeg du skal slutte å være så hard mot deg selv. Du er ikke utdannet innen faget og det er ingen som kan forvente at dere skal diagnostisere og behandle gutte deres selv. Dessverre er det blitt slik i Norge at man må stå på og kreve å få hjelp til de vansker man møter og det er det jeg råder dere til å gjøre nå.

Gi ped.leder klar beskjed om at noe må skje. Selv ville jeg krevd at PPT kom på banen og at de sammen med logoped og ØNH skulle finne svaret på hva som forårsaker vanskene. Å melde Noah til PPT er noe bhg kan hjelpe dere med. Det er nemlig dere som kan be om hjelp derfra. Ikke vent på at bhg skal foreslå det. Hvis dere får en oppegående saksbehandler hos PPT, vil han kunne mase på de andre fagpersonene og hjelpe barnehagen med opplegg som kan hjelpe.

Stikkord
dårlig, hørsel

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:46.