Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Klær og utstyr > Alternativt barneutstyr


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-03-2008, 17:53   #61
VIP-Medlem
 
Tammis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Utenfor bygrensen..
Meldinger: 6,480
MP Rating: 100% (1)
Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vaskenøtter!

Sitat:
Opprinnelig postet av Morild Vis post
Er det ikke 6 halve skall man skal bruke? Altså 3 nøtter?¨

Vil bare gjøre dere opmerksomme på at nøttene er giftige, så hold dem borte fra miniene!! Saponin løser opp røde blodlegmer
Ikke få angst da dere, det er jo mange andre rengjøringsmidler som er giftige, gir bare beskjed i tilfelle noen tenker at de uskadelige siden det er nøtter og de er miljøvenlige
Takk for opplysningen!
Posen med nøttene ligger i hylla med alt annet vaskemoddel, langt fra miniene.

Nå har jeg brukt nøttene en stund, syntes det er så praktisk!
Men jeg syntes klærne nå har blitt litt stive etter mange gangers vask, også loer de litt. Spes vanlig bomullsbodyer og strømpiser.
__________________

Tammis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-03-2008, 18:02   #62
Veteranmedlem
 
Bolette sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Utenfor Bergen
Meldinger: 3,378
MP Rating: 0% (0)
Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vaskenøtter!

Jeg har ikke brukt det så lenge at jeg har merket loete klær og sånn, men jeg er veldig fornøyd så langt! Klærne blir rene og pene og myke, og miljøsamvittigheten min tok seg opp mange hakk.

Gikk tom for tabletter til oppvaskmaskinen og prøvde det der også, men det er jeg ikke like fornøyd med. Fat blir rene, men glassene er ikke så blanke, og bestikk må jeg vaske om igjen i vaskekummen, og da er jo poenget borte. Noen som har noen tips?
__________________
Bolette skolegutten (2002) og drømmemannen


Bolette er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-03-2008, 19:13   #63
VIP-Medlem
 
Tammis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Utenfor bygrensen..
Meldinger: 6,480
MP Rating: 100% (1)
Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vaskenøtter!

I oppvaskmaskinen? Den hadde jeg ikke tenkt på. Hvordan gjorde du det da?
__________________

Tammis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-03-2008, 19:30   #64
Veteranmedlem
 
Bolette sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Utenfor Bergen
Meldinger: 3,378
MP Rating: 0% (0)
Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.Bolette har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vaskenøtter!

Sitat:
Opprinnelig postet av Tammis Vis post
I oppvaskmaskinen? Den hadde jeg ikke tenkt på. Hvordan gjorde du det da?
Sånn:

Sitat:
Bruk av vaskenøtter i oppvaskmaskina
Legg 3-4 halve vaskenøtter i bestikkurven i oppvaskmaskinen og vask som normalt. I og med at vaskenøttene ikke inneholder de aggressive stoffene som finnes i vanlige oppvaskmidler, fjerner de ikke brente og inntørkede middagsrester like godt, men bestikk, tallerkner og glass blir rene på en skånsom måte uten rester av kjemikalier.
Men, som sagt, ikke overbevist. Kanskje fordi bestikk ofte har en del inntørkede middagsrester o.l. på?
__________________
Bolette skolegutten (2002) og drømmemannen


Bolette er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-03-2008, 22:16   #65
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 3
MP Rating: 0% (0)
andirall er en ukjent størrelse akkurat nå.
Sv: Vaskenøtter!

Sitat:
Opprinnelig postet av Morild Vis post
Er det ikke 6 halve skall man skal bruke? Altså 3 nøtter?¨

Vil bare gjøre dere opmerksomme på at nøttene er giftige, så hold dem borte fra miniene!! Saponin løser opp røde blodlegmer
Ikke få angst da dere, det er jo mange andre rengjøringsmidler som er giftige, gir bare beskjed i tilfelle noen tenker at de uskadelige siden det er nøtter og de er miljøvenlige
Hei! Vaskenøtter Aune-Steinacher her! Bare for å oppklare, siterer jeg fra forumsiden til Norsk Biologforening, Spør en biolog (http://www.bio.no/bio/enbiolog/topic...=vasken%F8tter)

"Saponiner er ikke giftigere enn annen slags såpe. Så hvis vaskenøttene brukes til det de er beregnet til - VASK, går alt bra. Poenget her er at nøttene vel kan se ut som andre nøtter, og barn kan jo tro at dette kan spises. Det kan være uheldig, sjøl om saponinenes virkning i dyrekroppen nok er diskutert og varierer mye. Saponiner virker som membrangift og kan skade de røde blodlegemene."

"
Håndvask er uproblematisk. Det blir akkurat som vanlig såpe."

"
Jeg kan legge til at vaskenøtter har også faktisk vært brukt i matlaging: i Indiske rasgullas (dessert laget av hjemmelagde ost eller paneer). Vaskenøtter var knust og kokt opp (Reetha water). Desserten ble mer skummende av reetha water.... Men, jeg anbefaler dette ikke!"

Så - det er ingen grunn til å bekymre seg. Vaskenøttene skal ikke spises, men er uproblematiske til bruk til klesvask og annen vask. Av utseende ser de ikke ut som vanlige spiselige nøtter, i og med at det er kun skallene man vasker med. Tror forresten ikke at de smaker særlig godt heller...
andirall er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 14:49   #66
Supermedlem
 
Sunny423 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,125
MP Rating: 0% (0)
Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.Sunny423 har en strålende fremtid.
Sv: Vaskenøtter!

Da har jeg også bestilt disse nøttene(lettpåvirkelig jeg, neida ikke i det hele tatt).
Jeg tok i med en gang og bestilte like godt den pakken med alt i(nøtter, pose, blekemiddel, gallesåpe og lavendelolje), så jeg håper virkelig at det er så bra som dere skal ha det til-
__________________
Sunny og Snuppene

Liv M: feb -06
Ida T: nov - 07

Bedriver litt vektkrig om dagen, og metoden er lavkarbo. So far so good.
Sunny423 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 15:59   #67
Tidl. bruker
Gjest
 
Meldinger: n/a
Sv: Vaskenøtter!

Du blir garantert fornøyd
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 14:01   #68
Supermedlem
 
xtina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 1,469
MP Rating: 100% (1)
xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vaskenøtter!

Jeg har også brukt dem en mnd tid nå og er godt fornøyd
Kan forøvrig opplyse om at de er bittelitt billigere hos bleieboden.no
__________________

xtina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 14:14   #69
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 294
MP Rating: 0% (0)
Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.Britt har mye å være stolt av.
Sv: Vaskenøtter!

trenger du ikke såpe engang?
Britt er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 22:46   #70
Tidl. bruker
Gjest
 
Meldinger: n/a
Sv: Vaskenøtter!

De inneholder Saponin som har lignende egenskaper som såpe Så, nei du trenger ikke såpe. Saponin er også bakteriedrepende
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:34.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com