|
|
|
03-06-2009, 10:13
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 1,179
|
Sv: Gå alene til og fra barnehagen..
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Sølva
Ta en prat med jenta og mora. Går dere samtidlig til barnehagen kanskje dere kan slå følge?
|
Jeg har flere ganger slått følge med dem til bhg tidligere. Men etter at jenta går alene så tørr hun ikke snakke med meg. Hun har tydlig fått beskjed om ikke og snakke med noen. Etter en tidligere diskusjon ang bilsikring så tor jeg jeg skygger banen altså. Da var det snakk om denne jenta usikret i forsetet (ikke bilbelte engang) og jenta var 3år . Nei da var det jeg som var hysterisk for det var jo sånn en kort strekning og hun kjørte jo forsiktig må vite ... Mener at det er bhg ansvar. De vet jo om forholdet og har tydeligvis godkjent denne ordninga. Ikke noe vits i at jeg blander meg inn da..
|
03-06-2009, 10:18
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,944
|
|
|
Jeg hadde aldri sendt min 4 åring alene til bhg men husker at jeg måtte ta bussen alene til bhg en gang broren min var syk. Det var 5 minutt fra buss stoppet til bhg men bussen kjørte meg til døren husker jeg.
Det var gamle dager det.
|
|
|
03-06-2009, 10:25
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 36
|
|
|
Jeg hadde aldri sendt en 4 åring alene til barnehagen. Jeg har en gutt som ble 5 år i februar. Vi har kort og trygg vei til barnehagen men han går aldri aleine. Det hender at han går litt før meg, men da ser jeg han jo hele tiden.
I vår barnehage får de ikke komme aleine til barnehagen. De største, de som skal på skolen til høsten, kan få lov til å gå aleine hjem. For meg blir ikke det heller aktuelt. Kan vente med å gå aleine til de begynner på skole synes jeg.
Når det er sagt, kan det være mange grunner til at denne jenta går aleine. Det er ikke alltid vi vet alt om alle. Mange sykdommer/helseplager synes jo ikke. Jeg ville nok vært forsiktig med å kritisere, som HI sier har jo barnehagen godkjent ordningen, og jeg vil tro det ligger noe bak denne avgjørelsen.
Eneste du kan er jo å snakke med moren til jenta og tilby at hun kan ta følge med dere. At jenta får beskjed av moren sin at hun kan ta følge med dere dersom hun treffer deg på veien til barnehagen.
|
03-06-2009, 10:38
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 6,556
|
|
|
10 min ville jeg ikke latt barnet gå alene nei.. det er mye som kan skje og distrahere en 4 åring på 10 min.
jeg gikk ofte alene hjem det siste året i barnehagen. vi bodde 1-2 min å gå for et barn på en rolig vei uten særlig trafikk. mamma ringte bort og sa hun var kommet hjem og da sendte de meg hjem. jeg var sååå stolt.
men så var jeg også 7,5 år da jeg begynte på skolen da..født i mars.. så jeg var 6-7 år når jeg fikk lov til dette.
|
03-06-2009, 10:59
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,575
|
|
|
nei ikke i det hele tatt.
fordi på 10 min kan ting skje, og da vil hun ikke vite hvordan hun skal håndtere det. og hva om det ikke er noen i bhg? (streik, evakuering pga brann el.l., at de har dratt på tur uten at man visste det var turdag, at den som skal låse opp har forsovet seg eller kommet ut for en ulykke...) eller det er en tilfeldig forbipasserende som slenger med leppa/ mobber/ slår eller en pedofaen som gikk forbi.
det syns jeg er hull i hodet.
forøvrig hadde jeg nok nevnt til barnehagen at jeg syns det var bekymringsfullt, men at jeg overlot til dem å vurdere det fordi de hadde kontakt med mor. så vet du med deg selv at du ihvertfall har sagt fra. hvis noe skjer. og kanskje de tenker mer over det hvis noen andre nevner det.
|
|
|
03-06-2009, 11:08
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Frei
Meldinger: 265
|
|
|
Vi bor like ved barnehagen til storesøster. Hun går til barnehagen å leker på ettermiddagene selv, men pga av regler og ansvaret barnehagen har for barna får hun ikke gå til og fra barnehagen alene for barnehagen.
Personlig hadde hun fått lov å gå selv siden det er midt i et borligfelt og det tar toppen 1 min å gå til barnehagen og jeg ser barnehagen fra vinduet på kjøkkenet.Trafikken som er her kun de som bor i feltet siden det er blindvei her, så det er veldig lite biler på den strekningen med andre ord.
|
03-06-2009, 11:13
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 20,458
|
|
|
Jeg jobbet i en barnehage der 5/6-åringene fikk lov å gå til barnehagen selv. Foreldrene ga skriftlig samtykke. Jeg for min del hadde ikke sendt poden til barnehagen alene.
|
|
03-06-2009, 11:19
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 6,546
|
|
|
Vi bor 300 meter unna barnehagen, men kunne ALDRI sendt snuppa på 4,5 år alene dit! Dette til tross for at jeg hadde sett henne HELE tiden mens hun gikk. Man vet aldri hva som kan skje.
|
03-06-2009, 11:39
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 1,679
|
|
|
Jeg hadde aldri gjort det, med mindre det var absolutt nødvendig. Hvordan vet du at det ikke er noen spesielle omstendigheter som gjør at mor ikke ser noen annen løsning? Jeg tror ikke det handler om å ta seg bryet med å følge barnet, men kanskje sliter hun med noe som ikke er åpenbart for andre. Angst for eksempel, eller en annen sykdom. Jeg synes jo det virker som om jenta har fått grei beskjed om at hun ikke skal snakke med fremmede og at hun løper til barnehagen har kanskje ikke noe med redsel å gjøre, men det er sikkert det hun har fått beskjed om. På meg virker det som om moren har sikret seg så godt som mulig ved å gi datteren disse instruksene.
En annen ting er jo at hun kanskje kunne avtalt med dere for ekesempel om at jenta kunne slå følge, men det kan jo være mange grunner til at hun har valgt denne løsningen i stedet.
|
|
03-06-2009, 11:44
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 9,821
|
|
|
Kunne ikke ramlet meg inn å sende ungen alene i barnehagen, uansett hvor nært vi hadde bodd.
Hobbyblogg
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:00.
|