I vår barnehage er ikke dette aktuelt, da vi har bedriftsbarnehage og den ligger i et område uten boligbebyggelse. Vi bruker 10 minutter å kjøre dit.
Vi bor i en blindgate i et boligfelt, og det eneste som ligger innafor oss i denne blindgata er en barnehage; vi er altså naboer til barnehagen og hadde ungene gått i denne barnehagen kunne de fått gå selv det siste året eller halve året, men ikke før, selv om jeg kunne stått i kjøkkenvinduet og sett de hele veien til de var inne i barnehagen. Jeg ville nok uansett ikke sett på dette som en fast løsning, da jeg liker å slå av en prat med personalet både morgen og ettermiddag.
10 minutter synes jeg er altfor langt for en 4-åring. Vår 4 1/2 åring har akkurat fått begynne å gå alene til en kammerat 200 m nede i gata her og da pleier vi egentig å følge etter på avstand for å se at hun treffer folk hjemme der og ikke finner på noe annet- de lar seg jo lett distrahere av andre ting i den alderen. Nå virker det jo som denne jenta har fått klare instrukser og følger dem da, og vi vet som flere her har nevnt ikke noe om de bakenforliggende årsakene. Derfor er det farlig å dø
mme, men jeg ville aldri ha gjort det.