Da er kjøkkenløsningen i boks!
Vi hadde besøk av en genial kjøkkendesigner, som løste alle problemene våre, og klarte å finne noe som både mannen og jeg synes var fint. Hun så det viktige i å ta vare på huset sjel, og ikke ødelegge med for mye skap på alle vegger. Vi skal bygge inn høyskap på den ene veggen, slik at de går i flukt med veggen. Over blir det panelvegg/skap. Resten av kjøkkenet blir en stor øy
Med både vask og kok og arbeidsplass. Det gjenstår noen små detaljer, for jeg skulle gjerne hatt øya enda bittelitt større..
Slik blir det:
Jeg har tatt bort dører og vinduer på to vegger for å se bedre. På den ene siden er det koketopp, oppvaskmaskin og vaskekum. På den andre siden kolonialskuffer, og kanskje et skap med løfting av kjøkkenmaskin. I høyskapene blir det frys til venstre og kjøl til høyre. De i midten skal romme stekeovn, micro, evt kaffemaskin...
Noen spørsmål diskuterer vi fortsatt...
- Skal vi ha benkeventilator eller tekhengt?
- Skal vi ta oss råd til innebygget kaffemaskin, eller ha en i høyskap med uttrekkshylle?
- Vi skal ha svart granittplate, skal vi ha hvit porselensvask, eller underlimt stål?
- Skal vi investere i nedfelt kjøkkenmaskin? (har ikke sett prisen, så det er sikkert egentlig uaktuellt..)
- Fryseskap med eller uten isbiter...
- skal vi ha en vinkel øverst på øya til sitteplass? (men, kan vi da ha skuffer under? )
- Og hvor i all verden skal jeg ha knivene? (Er vant til å ha magnetlist over komfyren...)
- Og hvor skal krydderet stå? (er vant til skuff ved siden av komfyren)
- Finnes det andre geniale ting vi ikke har tenkt på?
Vi leter og kikker og tenker ut den siste finpussen.
Kjøkkenet skal forresten lages av en møbelsnekker vi kjenner, i gammeldags panelstil. Han skal lage det til høsten, men vi blir nok ikke klare til å montere det før til våren.