|
|
|
23-06-2005, 10:58
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Apr 2005
Sted: vest i landet
Meldinger: 3,252
|
Sv: En ung mors bekjennelser.
|
|
Veldig bra skrevet!! Folk er så trangsynte av og til!! Stor klem til deg!!
|
|
23-06-2005, 11:03
|
|
Gjest
|
|
|
Nydelig innlegg! Viktig og veldig velskrevet.
Kanskje vi gæmlisene bare er litt bitre? Her sitter vi med utdannelse, fast jobb, egen leilighet og godt nettverk av ikke-festende venner og blir dritslitne av å ha barn, og så kommer dere her og kommer her og takler skole, barn og venner som alenemødre på pikerommet... Æsj! Det er så ubehagelig å få satt livet mitt i perspektiv
|
|
|
23-06-2005, 11:09
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Enebakk
Meldinger: 4,045
|
|
|
Sier meg så kjempe enig med hovedinnlegger.. jeg fikk mange stygge blikk da jeg var 16 år og gravid.. Barnevakt kom ikke på tale til datteren min var over året.. skulle selv!
Jeg og Pappaen holder fortsatt sammen etter 10 år, vi har nå 3 barn sammen, og er gift på 4 året snart.
Jeg er faktisk en av de som NÅ kan si "hva sa jeg, vi klarte det!"
Til tross for at jeg kansje er mamma i "rette" alder nå, vil jeg si at unge mødre får all respekt fra meg!
De står virkelig på og strever etter og få en like fullverdig "tittel" som de som er 30+ og får barn.
Jeg møter fortsatt motgang for at jeg er ung.. men det værste var da familien fikk vite at jeg var gravid med gulljenta mi.. de forlangte at jeg skulle ta abort ...
Jeg fikk drittkast fra godt voksne folk på bussen..
.. de trodde jeg var ute og trillet lillesøsteren min, helt til jeg brettet puppen ut for og mate jenta..-fy det var stygge blikk
Men i dag.. kan jeg stolt vise fram min nydelige 9 årige datter, som har fått flotte tilbakemld. på skolen (ligger 2 år framfor seg i snitt), hun har en omsorg for andre mennesker som få har.. ønsket hennes er og bli omsorgsarbeider
Dere kan tro jeg er stolt av den gode jenta mi! Hun har vært med på og forme meg til den jeg er! -Og det er jeg stolt av!
Uff, dette ble langt, og må stoppe meg selv he, he..
Mødre er flinke, uansett alder sier jeg!
|
|
23-06-2005, 11:16
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 844
|
|
|
Veldig, veldig flott innlegg. Tankevekkende. Takk.
Assosiasjonen min til "ung mor" er en mor som er ungdommelig - ikke uansvarlig. Jeg hadde selv det som gikk for å være en ung mor i forhold mine venninners mødre - hun var 23 da hun fikk meg, men jeg har altså kun positive vibber til det uttrykket.
Selv er jeg moden mor her på NM. Det er bare delvis selvvalgt. Jeg har også vært 18 år og lurt på om jeg kunne være gravid. Livets lille lotteri...
|
|
|
23-06-2005, 11:19
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 2,504
|
|
|
Kjempebra skrevet Marry! Kjenner meg godt igjen i mange av tingene, for jeg ble gravid som 19 åring. Hadde full støtte hjemmenifra, mens andre slektninger tenkte nok sitt. Enda kan noen få hakeslepp når jeg sier at jeg har en som fyller åtte! Og av og til må føles det nesten som at jeg skulle hatt et skilt hvor det står: Oki, jeg var ung da jeg fikk gravid, men jeg er også utdannet førskolelærer. Da er det liksom greit, da har jeg vært flink.
Som noen skrev, dette kunne fint ha fått stått inni et blad! Du er flink til og formulere deg! Fikk ihvertfall frem mange av tankene som jeg har hatt!
|
23-06-2005, 11:19
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 8,249
|
|
|
Flott innlegg, Marry!
Jeg har selv en søster som ble mor i en alder av 17 år, og har sett på nært hold hva en ung mor er.
Og jeg kjenner søsteren min så utrolig godt igjen i din beskrivelse.
Hun slet også vettet av seg for at alt skulle være perfekt, slik at ingen skulle kunne ta henne på noe.
Nå vet jeg ikke hvordan det var med deg, men hun ble også alenemor etter bare noen få måneder,
så de som ikke allerede hadde bestemt seg for at niesen min ville bli rusmisbruker,
gjorde det da.
Viktig tema du tar opp.
|
23-06-2005, 11:25
|
|
Gjest
|
|
|
Dette er et av de beste innleggene jeg har lest her inne noen gang. Jeg ble rørt og tankefull. Begynte å tenke om jeg er en av dem som har fordommer mot unge mødre, men endte opp med at det har jeg ikke. Jeg kjenner flere jenter som fikk barn tidlig, og har absolutt ingenting negativt å utsette på noen av dem som mødre.
Det finnes gode og dårlige mødre i alle aldre, og jeg tror faktisk ikke alder er noe avgjørende faktor for hvor moden man er som menneske.
Men jeg forstår virkelig hvor tøft det kan være når jeg leser ditt innlegg - det er derimot forferdelig at det skal være slik... Men, noen mennesker tenker med det de sitter på, og tenker overhodet ikke før de åpner kjeften...
|
|
|
23-06-2005, 11:32
|
|
Gjest
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Marry
Jeg var 17 år og på svangerskapskurs. De andre mødrene var 30 +/-. De hadde barnerommet klart, stasjonsvogn og stolte besteforeldre som strikket til den lille. Jeg bodde fortsatt på et barnerom, hadde moped og en vond klump i brystet for snart måtte jeg fortelle mamma at jeg var gravid.
sa...". Jeg spurte aldri mine foreldre om barnevakt, jeg skulle ikke være til
Det er grusomt å vite at andre kanskje tror jeg ikke kan ta vare på barna mine og det er fælt å bli så til de grader stigmatisert. For hvis jeg spørr deg "hva er det første du tenker på når jeg sier ung mor" hva svarer du da? Om du er helt ærlig? Selv jeg som er en ung mor har negative asosiasjoner til det begrepet.
Dette innlegget er ikke ment som kritikk av noen, det er bare ment som en liten "forklaring" på hvorfor begrepet ung mor er så følsomt for noen.
|
Du skriver veldig godt!
Du spør hva jeg tenker når du sier ung mor. Hvis jeg skal være helt ærlig, som du ber om - jeg tenker stort sett at ung mor = uplanlagt baby.
Jeg tror det er svært få som planlegger baby i så ung alder, derfor er det også at de yngste oftest er de som bor på rommet hjemme hos foreldrene, ikke har verken stasjonsvogn eller nyoppusset barnerom.
Det finnes selvsagt både uansvarlige og fornuftige mødre i alle aldre, men vil vel tro at de fleste av oss endrer oss en god del med årene, man får både mer erfaring og større modenhet, og kanskje et litt annet syn på livet.
|
|
|
23-06-2005, 11:51
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Solkysten i Vestfold
Meldinger: 3,409
|
|
|
Marry - innlegget ditt forteller hvor viktig det er at vi alltid husker på at vi er forskjellige og at alder er oppskrytt i de viktigste hendelsene i livet.
Ta med deg styrken din videre - det er ditt beste kort i alt du foretar deg!!
|
23-06-2005, 11:54
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,202
|
|
|
Veldig bra skrevet!
En tankevekker for meg, og sikkert mange andre også.
Du virker som en flott, fornuftig og sterk mor!
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:39.
|