Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-11-2006, 00:08   #1
VIP-Medlem

Cilo sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 6,372
MP Rating: 0% (0)
Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.
;) Tips og triks i Photoshop!

Jeg lager en egen tråd jeg, hvor jeg (og alle andre som vil) kan komme med forklaringer, tips, triks, etc.!! Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Fram til jeg får tid til å sette meg ned og skrive ned det dere lurer på, så kan dere se litt på denne siden;

Photoshop

Jeg er ikke like ofte på NM som før, men jeg er stadig innom! Så jeg håper alle som kan dette tar seg tid til å svare på det dere lurer på om jeg ikke er her på noen dager!

Jeg kan også legge ut noen forklaringer jeg har lagt ut før:

Teskjeforklaring! HISTORY BRUSH

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Åpne bildet du vil jobbe med i Photoshop. Gå på Image, Adjustments og Desaturate. Da vil bildet bli svart/hvitt.

På høyresiden (om du ikke har flyttet den) i Photoshop har du en liten boks hvor det bl.a står History. Under History kan du se bildet du har åpnet i en liten versjon. Om du trykker i ruten ved siden av bildet, kommer det opp et ikon der som heter history brush, det skal være på, samtidig som det lille bildet er markert.

I menyen på venstresiden finner du noe som heter History Brush Tool (Hurtigtast Y). Den er rett under den vanlige Brush Tool'en du vanligvis bruker.
Trykk på den, og du kan nå begynne å farge på bildet! Om du vil at f.eks øynene skal ha farge, så zoomer du inn på dem (om det er nødvendig, øyne er ofte små, da lønner det seg å bruke Zoom Tool (Evt ctrl + el -) for å få resultatet bra!) og farger i vei!

Bildemanipulering!

Et eksempel....

Jeg søkte i kvasir sitt bildesøk (http://www.kvasir.no/bilder/ ), der finner du alt mulig!! Jeg søkte på superwoman, og fikk opp masse bilder!

Jeg plukket ut det bildet jeg ville ha, og trykket på så jeg kom inn på siden hvor det ligger. Der høyreklikket jeg på det, og lagret det på maskinen min. (Du kan høyreklikke og lagre det uten å gå inn på siden hvor det ligger også, men da blir bildet veldig lite.) Om bildet er veldig lite når du kommer inn på siden også, så trykk på det enda en gang!

Jeg åpnet det i Photoshop, og brukte "Lasso Tool" for å fjerne hodet hennes. (Trykk lasso tool, og hold inn Alt når du markerer rundt, da kan du ta det stykkvis) Når hodet er ferdigmarkert, så trykket jeg Edit og cut. Da er hodet borte. På mitt bilde var det nå blitt svart der jeg kuttet bort hodet, så siden bakgrunnen på bildet var hvit, så malte jeg over med hvitt. (Jeg brukte brush tool til det) Om du har en annen farge på bakgrunnen, så trykker du på Eyedropper tool (Alle tools jeg nevner finner du i den lange menyen til venstre), trykker en gang over den fargen du vil ha (Du "henter den" fra bakgrunnen på bildet ditt ved å trykke på det), så har du riktig bakgrunnsfarge.

Så åpnet jeg bildet av meg. (Pass på at begge bildene vises i samme skala, f.eks 100%, ellers vil det ene bildet bli større/mindre enn det andre) Så måtte jeg forandre størrelsen på bildet av meg så hodet passet på Supergirl-bildet! Da trykket jeg på Image og Image size. Under Pixel Dimentions så forandret jeg fra Pixels til percent, og så prøvde jeg meg litt frem for å se hvor stort jeg ville ha det. (Om du setter percent til 50% så halveres bildet, setter du det til 200% dobles det, etc.)

Jeg brukte lasso tool på samme måte som tidligere, og markerte rundt hodet mitt. Så trykket jeg Edit cut, tok opp bildet av Supergirl, og trykket Edit paste. Da er hodet mitt på bildet. Du bruker Move Tool for å flytte hodet dit du vil ha det. Om du trenger å rotere litt på hodet for å få det til å passe, så trykker du på Edit, Transform, og Rotate. Da kan du snu på det så det passer. Etterpå kan du bruke Blur Tool om du vil, for å blure litt rundt hodet, så kantene ikke blir så tydelige! (Jeg var ikke så nøye, siden det bare skulle være et tullebilde)

Når du er fornøyd, så lagrer du det først som .psd (For at du skal kunne forandre på det senere om du vil). Deretter trykker du på Layer og Flatten Image. Så lagrer du det som .jpg, og da skal det være ferdig!!

Vignett finner dere forklaring på her:

http://www.kristin.no/webgrafikk/vignetter/index.php

Her har jeg brukt vignett:

2006

2008

Sist endret av Cilo; 05-11-2007 kl 11:10.
Cilo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-11-2006, 00:08   #2
VIP-Medlem

Cilo sin avatar

Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.Cilo har en strålende fremtid.
Sv: Tips og triks i Photoshop!

Hvordan få et dust bakgrunnsbilde:

Åpne bildet du skal ha som bakgrunn. Gå så på file - new - og lag et nytt layer. Pass på at størrelsen på det nye layeret samsvarer med det bildet du skal bruke! Om bildet skal fylle hele bakgrunnen f.eks, så må de være like store. (For å finne størrelsen på bildet du har åpnet, trykker du Image - Image size. Pass på at også resolution stemmer overens)

Bruk Rectangular Marquee Tool f.eks, til å markere det av bildet du skal ha med som bakgrunn. Trykk edit - copy, og marker så den layeren du skal legge det på. Gå så til Layers (Bildet under), trykk på Create new layer (nr 1), sett opacityen (hvor gjennomsiktlig du vil ha det) på så mye du vil ha den på (nr 2), trykk så Edit - Paste.

Lagre bilder som .jpg

Får du ikke lagret bildet ditt som .jpg-fil? (Den vil bli lagret som .psd-fil om du ikke gjør den om, og det kan f.eks ikke lastes opp til Fotoknudsen.)

Når bildet er ferdig, lagre det først som .psd-fil. (Slik det er) Da kan du ta det opp og forandre det om du vil, det kan du IKKE gjøre etter å ha lagret det som .jpg! Når dette er gjort velger du Layer - Flatten Image, da kan du lagre bildet som .jpg.

Hvordan lage diverse former; snøkrystaller, sommerfugler osv...

Trykk på Custom Shape Tool (hurtigtast U );

Så trykker du på Shape (og også style og color for å få den stilen/fargen du vil ha på snøflaket);

Der kan du velge diverse former, bl.a Snøflak! (Om du ikke har en veldig gammel versjon da, jeg vet ikke om det er snøflak på alle! ) Om du ikke får opp så mange former, så kan det være at den ikke er stilt inn på å vise alle formene som er der. Da trykker du på denne;

Trykk "ALL", så får du opp alle formene!

2006

2008

Sist endret av Cilo; 05-11-2007 kl 11:12.
Cilo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-11-2006, 00:33   #3
VIP-Medlem

Cilo sin avatar

Gaussian Blur - Hvordan duse ned bakgrunnen rundt en person f.eks. (Dette kan gjøres bedre med Quick mask, men den forklaringa får komme senere...)

Markér rundt personen med Lasso Tool mens du samtidig holder inn Alt. (Ved å holde inn Alt markerer du mer stykkvis, og det blir lettere å få et godt resultat).

Sitat:
Du kan også bruke Magic Wand Tool til å markere, dette funker veldig bra om bakgrunnen skiller seg klart ut fra objektet. Da markerer du bare Magic Wand Tool, og trykker på bakgrunnen. Noen ganger må du trykke flere ganger, og du kan også justere hvor nøye du vil toolen skal være mellom fargekontraster! (Det gjør du på Tolerance som kommer opp på verktøylinja oppe på siden)

Når du er ferdig med å markere, trykker du på Filter - Blur - Gaussian blur, og der kan du velge hvor mye du vil blure bakgrunnen ned. (Radius står det) Når bakgrunnen er bluret, men før du fjerner markeringen rundt objektet, så kan du trykke Select - Feather - Og sette den på f.eks 5 pixels. Da blir overgangen mellom objektet og bakgrunnen litt dusere.

Hvordan få en ensfarget bakgrunn (Ligner veldig på Gaussian Blur-metoden):

Markér rundt personen med Lasso Tool mens du samtidig holder inn Alt. (Ved å holde inn Alt markerer du mer stykkvis, og det blir lettere å få et godt resultat).

Sitat:

Du kan også bruke Magic Wand Tool til å markere, dette funker veldig bra om bakgrunnen skiller seg klart ut fra objektet. Da markerer du bare Magic Wand Tool, og trykker på bakgrunnen. Noen ganger må du trykke flere ganger, og du kan også justere hvor nøye du vil toolen skal være mellom fargekontraster! (Det gjør du på Tolerance som kommer opp på verktøylinja oppe på siden)

Når du er ferdig med å markere, (sørg for at det er bakgrunnen som er markert, ikke objektet! Dette kan endres ved å gå på Select - Inverse), trykker dy Layer - New Fill Layer - Solid Colour. Der kan du velge hvilken farge du vil ha som bakgrunn! For å utjevne overgangen mellom objektet og bakgrunnen kan du bruke Blur Tool. Husk å ha riktig layer markert i Layers på høyresiden, for den blurer bare det layeret som er valgt.

Hvordan lage bilder runde! (Og hvordan få ramme på/leke seg med bildet)

Når du har åpnet bildet du vil bruke, så går du på Rectangular Marquee Tool i verktøyboksen. Høyreklikk på den lille trekanten nederst i hjørnet på knappen, du får da opp flere valg.

Velg Elliptical Marquee tool, og markér på bildet det du vil ha med.

Trykk Edit - Copy, så File - New. I boksen som kommer opp gjør du bakgrunnen transparent om den ikke er det (Background Contents - Transparent), og trykker ok (- Om du ikke skal ha ramme rundt, skal du ha det, så lønner det seg å lage det nye layeret litt større enn det som automatisk kommer opp!). Trykk Edit - Paste, og du skal da ha det runde bildet foran deg!

Husk at dette bildet ikke kan lagres som .jpg om du skal ha transparent bakgrunn, men det kan lagres som .gif.

Om du skal jobbe videre med bildet, lagre det først som .psd, slik at du kan ta det fram senere.

Hvordan lage ramme på:

Velg Elliptical Marquee Tool, og marker rundt bildet. (Dette blir vanskelig om du ikke har litt plass å gå på, det er derfor du skal lage bakgrunns-layeret litt større enn bildet.) Når markeringa er der den skal være, trykk Edit - Stroke, og velg så farge og tykkelse på ramma.

Hvordan leke seg med bildet:

Høyreklikk på layeret under Layers på høyresiden, og velg Blending options.

Da kommer det opp en boks som du kan bruke til å trikse litt med! Klikk på bildet for å se det i full størrelse. Velg f.eks Drop Shadow, da får du skygge på bildet ditt.

Velger du Bevel and Emboss, så kan du lage 3D-effekt på bildet.

Sepia og Glow

Jeg har tre bilder jeg skal fremkalle på lerret, og har da fikset litt på dem i photoshop.

(På dette ser dere at det er brukt for mye glow, så han blir som et laken i ansiktet, det må justeres!!)

En liten oppskrift!

For å få bildet i sepia kan du trykke på Image - Adjustment - Desaturate, det blir da sort-hvitt. Så trykker du Image - Adjustments - Hue/Saturation, krysser av for colorize, setter Hue til ca 30 )justér som det passer deg).

For å få "glød" i bildet velger du Filter - Distort - Diffuse Glow

2006

2008

Sist endret av Cilo; 05-11-2007 kl 11:11.
Gammel 21-11-2006, 01:43   #4
Seniormedlem

Elisa sin avatar

Medlem siden: Jun 2002
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,561
Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.Elisa er fantastisk mot andre.

Super tråd Cilo!
Det er så fint når man legger ut sånne enkeltforklarte tråder, for jeg er ikke så god på billedredigering.
Bare tar masse, masse bilder og fremkaller de beste- og scrapper de

Jeg får ikke gitt bort noen grønnprikker til noen i juniklubben, men her har du en live.

Ida 1993, Truls 2002 og Sondre 16 juni

Bloggen min
Elisa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-11-2006, 08:59   #5
Seniormedlem

Alfa sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Meldinger: 2,254
Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.Alfa har en strålende fremtid.

Så supert tiltak, Cilo

Dette er til stor hjelp for slike håpløse tilfeller som meg. Nå har jeg fått til å blure og å lage dus bakgrunn Det blir så enkelt når du har laget så gode "oppskrifter".

Denne tråden lagrer jeg på favoritter
Gammel 21-11-2006, 09:17   #6
Seniormedlem

Botero sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,876
MP Rating: 100% (3)
Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.Botero har et ubeskrivelig bra rykte.

Thank you so much Cilo!!
Gammel 21-11-2006, 09:56   #7
Supermedlem

Solveham sin avatar

Medlem siden: Apr 2003
Meldinger: 617
Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.

Supert! Jeg har et spørsmål til jeg.

Når jeg skal lagre det ferdige kortet så får jeg ikke mulighet til å lagre det som .jpg-fil. Regner med at dette har noe med oppløsning eller bildedybde eller noe, så derfor lurer jeg på hvilken resolution og color mode du bruker?
Solveham er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-11-2006, 10:12   #8
Supermedlem

Mjau sin avatar

Sted: Akershus
Meldinger: 818
Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.Mjau har en strålende fremtid.

Supert Cilo, tusen takk for en flott tråd.

Sol28 på SM

Mjau er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-11-2006, 10:55   #9
Supermedlem

Solveham sin avatar

Meldinger: 617
Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.Solveham har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Solveham
Supert! Jeg har et spørsmål til jeg.

Når jeg skal lagre det ferdige kortet så får jeg ikke mulighet til å lagre det som .jpg-fil. Regner med at dette har noe med oppløsning eller bildedybde eller noe, så derfor lurer jeg på hvilken resolution og color mode du bruker?
Og der fikk jeg det til selv, hadde valgt 16 bit der det skulle vært 8...
Solveham er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-11-2006, 11:14   #10
Medlem

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 152
Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.Brumm70 er fantastisk mot andre.

Her er en super link for å lære mer om photoshop.

http://www.haraldbjellvag.com/photoshop.html

Jeg har begynt å bruke photoshop mye i det siste da min siste hobby er datascrapping. Er det noen flere som er interesert i denne "sporten" så finnes det et norsk forum på dette. www.wedoscrap.com

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:36.