Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-05-2008, 20:08   #171
Supermedlem

cissie sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 968
MP Rating: 0% (0)
cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.cissie har en strålende fremtid.
Sv: Bor det en liten hobbyfotograf inni deg?

Jeg legger til litt mer jeg

Cissie og prinsesse Gullhår 05 og prinsesse Jasmin 07

Sist endret av cissie; 08-05-2008 kl 20:31.
cissie er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 09:42   #172
Supermedlem

Ragdoll sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,083
Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.

Jeg har vært ute å "lekt" meg litt i en foss Brukte mitt canon eos 350D med en 200mm linse. Godt ekte sollys og rask lukketid. Utrolig gøy å ta bilder av vann!

Galleri
Ragdoll er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-06-2008, 11:38   #173
Supermedlem

Leah sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 977
Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.

Hei igjen jane!

Nå endelig fikk jeg prøvd å ta bilde manuelt med kameraet mitt.
Brukte de innstillingene du beskrev nedenfor her.
Kan du kommentere bildet mitt, hva du ville gjort anderledes?

Jeg synes bildet kanskje fikk litt for mye lys inn fra vinduet. Det ble litt "hardt" lyst. Sitter de for nære vinduet?
I tillegg fikk jeg jo problemer med fokus, når det var to barn og ikke ett. Hvordan gjør jeg det da?
De sitter jo ikke akkurat rolig heller.

Tar i mot forslag og evt. hva jeg kunne gjort med lukkertid og blender for å påvirke noe bildet. Trenger å få det inn med t-skje, så jeg kanskje får en aha-opplevelse her.
Lurer også på hvordan filter eller etterbehandling du har brukt på bildet ditt?

Svart-hvitt:

Med sepia-filter i PS:

Farge:

Sitat:
Opprinnelig postet av jane Vis post
Beklager at jeg ikke har svart før, men har ikke vært innom her på en stund.

Til det bildet der har jeg brukt macrolinsa (efs 60mm f/2.8 Macro USM). Og jeg har brukt disse innstillingene:

Innstillingshjulet på kameraet på M
Lukkertid: 1/15s
Blender: F/6,3
Iso: 200

Har ikke brukt blitz, men kun lys fra vinduet. Også har jeg brukt stativ da.

Sist endret av Leah; 11-06-2008 kl 14:26.
Leah er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-06-2008, 13:20   #174
VIP-Medlem

snuppa sin avatar

Medlem siden: May 2002
Sted: Hjemme
Meldinger: 8,251
MP Rating: 100% (1)
snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.

Gammel 11-06-2008, 17:58   #175
Veteranmedlem

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 3,854
jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Leah Vis post
Hei igjen jane!

Nå endelig fikk jeg prøvd å ta bilde manuelt med kameraet mitt.
Brukte de innstillingene du beskrev nedenfor her.
Kan du kommentere bildet mitt, hva du ville gjort anderledes?

Jeg synes bildet kanskje fikk litt for mye lys inn fra vinduet. Det ble litt "hardt" lyst. Sitter de for nære vinduet?
I tillegg fikk jeg jo problemer med fokus, når det var to barn og ikke ett. Hvordan gjør jeg det da?
De sitter jo ikke akkurat rolig heller.

Tar i mot forslag og evt. hva jeg kunne gjort med lukkertid og blender for å påvirke noe bildet. Trenger å få det inn med t-skje, så jeg kanskje får en aha-opplevelse her.
Lurer også på hvordan filter eller etterbehandling du har brukt på bildet ditt?

Svart-hvitt:

Med sepia-filter i PS:

Farge:

Du er så absolutt inne på noe her (og for noen flotte barn du har). Guttene har en fin positur der de begge to ser samme vei. Det er bra. Lyset er kanskje litt hardt ja, flytt de litt lenger unna vinduet.

Også må jeg bare si at de innstillingene som jeg brukte behøver ikke å passe perfekt for andre. Alt avhenger av lys og forhold. Man må nesten bare prøve seg frem med forskjellige innstillinger. (Det gjelder både lukker og blender.)

For å få begge ungene skarpere må du kanskje benytte en litt mindre blenderåpning (dvs høyere tall på blender). Men ikke altfor liten blender heller, for man vil jo ha en litt dus bakgrunn. Du kan også ha flere fokuspunkter på en gang. Jeg kan i hvert fall det på mitt kamera, men jeg har ikke prøvd så mye på det. Les litt i din bruksanvisning, det står sikkert noe om det der.

Bare prøv igjen, Leah. Ja, hvis ungene dine finner seg i det da.

Synes forresten at det bildet du har laget i sepia var finest. Men så er jeg veldig glad i akkurkat sepia også da.

Når det gjelder etterbehandlingen så gjør jeg litt av hvert. Jeg har egentlig ingen "oppskrift". Jeg bare prøver meg frem med forskjellige ting. Det må man bare gjøre.
jane er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-06-2008, 18:16   #176
Veteranmedlem

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 3,854
jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.

Borte.

Sist endret av jane; 30-09-2008 kl 21:49.
jane er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-06-2008, 18:43   #177
VIP-Medlem

snuppa sin avatar

Medlem siden: May 2002
Sted: Hjemme
Meldinger: 8,251
MP Rating: 100% (1)
snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.

Fantastiske bilder Jane... Helt fantastisk.
Gammel 11-06-2008, 18:47   #178
Æresmedlem

_Kine sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Rett ved Lillestrøm
Meldinger: 13,089
_Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte.

Jane..
For noen PERFEKTE bilder og utrolige flotte barn du har, ser uten problem at linsa er glad i dattern din.
Bildene du har manipulert er kjempestilige
Gammel 11-06-2008, 21:36   #179
Supermedlem

Leah sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 977
Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.

Åh.... nydelig Jane!!! Barna dine er super flotte, også ser det ut som de trives foran kameraet ditt.

Dette bildet var utrolig flott:

Kan jo ikke dy meg, men hvordan oppsett har du på lys og innstillinger her da? Evt. hva har du endret i PS?
Hvis du gidder å svare da..

Ang. PS, hva hender du at du bruker mest da? Er det nivåer, kontrast, filter f.eks diffuse glow, photofilter eller mikser du farger manuelt ved noen av de andre mulighetene. Jeg bruker PS masse, men stadig vekk hender det at det dukker opp ting der jeg ikke har brukt særlig.
Gammel 11-06-2008, 22:49   #180
Seniormedlem

MatiR sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 2,945
MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.MatiR har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er like stum av beundring som vanlig, Jane!

Her beveger jo skyene seg foran månen jo Litt skummelt.
Jeg kjente stemningen i bildet på meg. Følte meg lita igjen, mørkeredd, men måtte gå hjem. Og ute var det skumle greier. Har aldri fått en slik følelse av et bilde før, så

MatiR er logget av   Svar med sitat
Svar

Stikkord
bilder, foto

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:56.