Sitat:
Opprinnelig postet av Leah
Hei igjen jane!
Nå endelig fikk jeg prøvd å ta bilde manuelt med kameraet mitt.
Brukte de innstillingene du beskrev nedenfor her.
Kan du kommentere bildet mitt, hva du ville gjort anderledes?
Jeg synes bildet kanskje fikk litt for mye lys inn fra vinduet. Det ble litt "hardt" lyst. Sitter de for nære vinduet?
I tillegg fikk jeg jo problemer med fokus, når det var to barn og ikke ett. Hvordan gjør jeg det da?
De sitter jo ikke akkurat rolig heller.
Tar i mot forslag og evt. hva jeg kunne gjort med lukkertid og blender for å påvirke noe bildet. Trenger å få det inn med t-skje, så jeg kanskje får en aha-opplevelse her.
Lurer også på hvordan filter eller etterbehandling du har brukt på bildet ditt?
Svart-hvitt:
Med sepia-filter i PS:
Farge:
|
Du er så absolutt inne på noe her (og for noen flotte barn du har). Guttene har en fin positur der de begge to ser samme vei. Det er bra. Lyset er kanskje litt hardt ja, flytt de litt lenger unna vinduet.
Også må jeg bare si at de innstillingene som jeg brukte behøver ikke å passe perfekt for andre. Alt avhenger av lys og forhold. Man må nesten bare
prøve seg frem med forskjellige innstillinger. (Det gjelder både lukker og blender.)
For å få begge ungene skarpere må du kanskje benytte en litt mindre blenderåpning (dvs høyere tall på blender). Men ikke altfor liten blender heller, for man vil jo ha en litt dus bakgrunn. Du kan også ha flere fokuspunkter på en gang. Jeg kan i hvert fall det på mitt kamera, men jeg har ikke
prøvd så mye på det. Les litt i din bruksanvisning, det står sikkert noe om det der.
Bare
prøv igjen, Leah. Ja, hvis ungene dine finner seg i det da.
Synes forresten at det bildet du har laget i sepia var finest. Men så er jeg veldig glad i akkurkat sepia også da.
Når det gjelder etterbehandlingen så gjør jeg litt av hvert. Jeg har egentlig ingen "oppskrift". Jeg bare
prøver meg frem med forskjellige ting. Det må man bare gjøre.