|
|
|
16-06-2008, 12:08
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Telemark
Meldinger: 5,226
|
Sv: Bor det en liten hobbyfotograf inni deg?
|
|
|
|
18-06-2008, 08:02
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 3,854
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Leah
Åh.... nydelig Jane!!! Barna dine er super flotte, også ser det ut som de trives foran kameraet ditt.
Dette bildet var utrolig flott:
Kan jo ikke dy meg, men hvordan oppsett har du på lys og innstillinger her da? Evt. hva har du endret i PS?
Hvis du gidder å svare da..
Ang. PS, hva hender du at du bruker mest da? Er det nivåer, kontrast, filter f.eks diffuse glow, photofilter eller mikser du farger manuelt ved noen av de andre mulighetene. Jeg bruker PS masse, men stadig vekk hender det at det dukker opp ting der jeg ikke har brukt særlig.
|
Tusen takk skal du ha.
Beklager seint svar.
På dette bildet har jeg kun brukt lys i fra det store vinduet i stua. Jenta sitter ca to meter unna vinduet, og hun ser da altså ut mot vinduet.
Innstillingene jeg har brukt her:
Lukkertid: 1/250s
Blender: F/2,8
ISO: 800
Gjorde om til sepia. Skarpet det opp litt (som jeg gjør med alle bilder som jeg minimerer). Også har jeg lagt på en lyseffekt. Jeg har svensk versjon av PS, og for å finne disse lyseffektene går man inn på: Filter - återgivning - ljuseffekter. På engelsk tror jeg det heter: Filter - Render - Lighting Effects. Akkurat hviken lyseffekt jeg brukte klarer jeg ikke å huske, men det er jo bare å prøve seg frem med litt forskjellig, så bruker man det man selv synes blir best.
Du spør hva jeg bruker mest i ps. Jeg bruker så og si alltid å justere litt på nivåer og kontraster. Ellers prøver jeg meg frem med mye forskjellig. Stadig finner man ut nye ting. Det er mye å utforske i ps, det er jo et enormt program.
|
|
|
18-06-2008, 08:03
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 3,854
|
|
|
Også må jeg bare takke for alle kommentarer jeg har fått. Det er veldig hyggelig å få tilbakemeldinger.
Også er jeg nødt til å si at det er tydelig at det er mange flinke hobbyfotografer her. Mange virkelig flotte bilder å se.
|
|
|
18-06-2008, 08:29
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Tønsberg
Meldinger: 6,145
|
|
|
Orker ikke lete gjennom tråden igjen
Men hvem var det som hadde bildet av telefonkiosken i Frognerparken? Jeg har tenkt MASSE på det
|
18-06-2008, 09:13
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 8,891
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av meowouch88
Orker ikke lete gjennom tråden igjen
Men hvem var det som hadde bildet av telefonkiosken i Frognerparken? Jeg har tenkt MASSE på det
|
Innlegg #111
|
18-06-2008, 10:03
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 977
|
|
|
Hei!
Takk for svar. Nå har jeg hatt ei venninne som har sittet modell for meg, og på andre forsøket ble det kjempebra. Tatt bilder manuelt, så nå begynner jeg å skjønne sammenhengen litt bedre mht lukker, blender osv.
Jeg kan dessverre ikke vise bildene her, siden det blir litt personlig.
Har funnet ut at 3,6 er høyeste blender jeg kan ha med mitt objektiv da.
Skulle gjerne investert i den macrolinsen du har. Men jeg vet jo ikke hvor mye forskjell det hadde blitt på portrettbildene, men skullle gjerne fotografert mer i macro.
Legg gjerne ut mere bilder, spennende!
Sitat:
Opprinnelig postet av jane
Tusen takk skal du ha.
Beklager seint svar.
På dette bildet har jeg kun brukt lys i fra det store vinduet i stua. Jenta sitter ca to meter unna vinduet, og hun ser da altså ut mot vinduet.
Innstillingene jeg har brukt her:
Lukkertid: 1/250s
Blender: F/2,8
ISO: 800
Gjorde om til sepia. Skarpet det opp litt (som jeg gjør med alle bilder som jeg minimerer). Også har jeg lagt på en lyseffekt. Jeg har svensk versjon av PS, og for å finne disse lyseffektene går man inn på: Filter - återgivning - ljuseffekter. På engelsk tror jeg det heter: Filter - Render - Lighting Effects. Akkurat hviken lyseffekt jeg brukte klarer jeg ikke å huske, men det er jo bare å prøve seg frem med litt forskjellig, så bruker man det man selv synes blir best.
Du spør hva jeg bruker mest i ps. Jeg bruker så og si alltid å justere litt på nivåer og kontraster. Ellers prøver jeg meg frem med mye forskjellig. Stadig finner man ut nye ting. Det er mye å utforske i ps, det er jo et enormt program.
|
18-06-2008, 12:48
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Tønsberg
Meldinger: 6,145
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av tinwin
|
|
18-06-2008, 14:30
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 2,834
|
|
|
hei!
Så mange fine bilder!!!
jeg har en sony alpha 100 (digital speilrefleks) og eg skulle gjerne ha kunnet mer om hvordan jeg skal bruke det. Noen som har tips om begynnerbøker?
Anna Charlotte januar-04
|
|
|
19-06-2008, 19:21
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Enebakk
Meldinger: 4,058
|
|
|
Her er bilde av nyundulaten min, han skal, om alt går etter planen, bli pappa om en uke.
Vi venter på at 5 små egg skal klekkes.. Så da må jeg bare vise så fin han er! *stolt*
|
|
|
20-06-2008, 01:04
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 1,458
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av @nne
hei!
Så mange fine bilder!!!
jeg har en sony alpha 100 (digital speilrefleks) og eg skulle gjerne ha kunnet mer om hvordan jeg skal bruke det. Noen som har tips om begynnerbøker?
|
Her er en hjemmeside.
Her en bok, dog på engelsk.
og HER en anne bok...
Lykke til
MVH Reggius
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:52.
|